Autosuv.sk

Ostatné

Jazdíte stále s prázdnou nádržou? Vyhýbajte sa tomu (archív)

Žltá kontrolka paliva nie je iba na parádu. Aj keď vám po jej rozsvietení ešte stále ostáva dostatok paliva, nemali by ste jazdiť na doraz. Večne prázdnou nádržou si môžete auto poškodiť.
Jazdíte stále s prázdnou nádržou? Vyhýbajte sa tomu (archív)

Žltá kontrolka paliva nie je iba na parádu. Aj keď vám po jej rozsvietení ešte stále ostáva dostatok, nemali by ste jazdiť na doraz. Večne prázdnou nádržou si môžete auto poškodiť.

Vodiči radi jazdia na doraz z rôznych dôvodov. Jedným z nich je aj ten, aby sa minulo najprv staré palivo. Tento dôvod je ale asi tak absurdný, ako celý deň nejesť len preto, aby ste najprv strávili včerajšiu večeru. Navyše môže spôsobiť ťažkosti vám aj vášmu autu.

Skutočnosť je taká, že aby palivo zdegradovalo, by ste ho museli nechať stáť týždne. Ešte aj potom by bolo stále použiteľné. Navyše vždy, keď natankujete, sa nové palivo premieša so starým, a tak aj keby bolo staré už menej kvalitné, reálne následky nespozorujete. Čo ale môžete spozorovať, sú následky jazdenia s minimálnou hladinou v nádrži.

Stocksnap.io

Pozor na vodu

Nádrž auta má objem väčšinou v rozmedzí 40 až 90 litrov. Ak je nádrž plná, je v nej málo vzduchu. Čím viac paliva míňate, tým viac prázdneho miesta v nej je. Vzduch, ktorý je vnútri, začína v noci kondenzovať a kvapôčky vody sa zmiešavajú s palivom.

Na to, aby sa voda nedostala až do spaľovania, máte v aute palivový filter. Čím viac vody ale musí odfiltrovať, tým výraznejšie sa znižuje jeho životnosť. S prázdnou nádržou je vnútri najviac vlhkého vzduchu, ktorý sa môže kondenzovať a zároveň málo paliva, do ktorého by sa voda vmiešavala. Výsledkom je spomínaná zvýšená koncentrácia vody a väčší nápor na palivový filter.

Vzduch škodí čerpadlu

Príliš nízka hladina paliva môže spôsobiť, že sa začnete viezť "na výpary." V tomto prípade sa už do spaľovania dostáva cez palivovú hadicu spolu s palivom aj vzduch. Je to podobné, ako keď sŕkate posledné kvapky nápoja slamkou z pohára. Táto situácia sa prejavuje trhaním motora.

V prípade, že ste to dotiahli až sem, radšej motor vypnite. Ťahanie vzduhu totiž opotrebúva palivové čerpadlo, ktoré využíva benzín a naftu na chladenie a mazanie. Inými slovami, ak sa točí naprázdno, môže sa prehriať a zničiť. S trhajúcim motorom prejdete ešte nejaké metre, no riskovať zničenie a následnú výmenu čerpadla rozhodne neodporúčame.

S usadeninami nie sú žarty

Či chceme alebo nie, žiadna rýdzosť nie je stopercentná a žiadne palivo nie je úplne homogénne. Laickými slovami to znamená, že v priebehu životnosti auta sa v palivovej nádrži môžu utvoriť na spodku mazľavé usadeniny. Tie motoru nemusia bezprostredne škodiť, no zbytočne ho zaťažia a zanesú filtre. Pri plnej nádrži je šanca ich nasatia najnižšia.

Ak potrebujete zájsť na pumpu, jednoznačne odporúčame natankovať vždy plnú nádrž. Budete chodiť tankovať zriedkavejšie a zároveň menej riskujete. Šetríte tak čas aj peniaze. I keď vieme, vyhodiť toľko peňazí naraz môže bolieť.

zdroj: Giphy.com

 

Tagy

Pokračovať v čítaní