Autosuv.sk

Ostatné

Jeden zo šiestich šoférov už niekedy zaspal za volantom, ukazuje prieskum

Zaspávanie za volantom sa viac dotýka mužov ako žien. Prestávku si vždy pri pociťovaní ospalosti spraví ani nie polovica motoristov.
Jeden zo šiestich šoférov už niekedy zaspal za volantom, ukazuje prieskum

Zaspávanie za volantom sa viac dotýka mužov ako žien. Prestávku si vždy pri pociťovaní ospalosti spraví ani nie polovica motoristov.

Únavu za volantom, netreba nikdy podceňovať. Nehoda, ktorá má súvis s únavou a zaspávním za volantom má až s trikrát väčšou pravdepodobnosťou fatálne následky. Spôsobené je to chýbajúcou snahou spiaceho šoféra zabrániť nehode. Z tohto dôvodu sa takéto nehody stávajú vo vysokých rýchlostiach, šofér nereaguje a nebrzdí pred nárazom. Najnovší prieskum spoločnosti SmartWitness na vzorke 1000 britských motoristov ukazuje, že každý šiesty z nich už za volantom zaspal a takmer polovica (47%) už bola ospalá za volantom. 

Problém sa viac dotýka mužov. Z nich zaspala aspoň raz za volantom takmer štvrtina (24%), zatiaľ čo podobnú nepríjemnú skúsenosť má iba desatina žien. Súvisieť to môže s vyšším pomerom mužov, ktorí pracujú ako profesionálni vodiči a musia sadnúť za volant, aj keď nie sú v úplnej pohode. Až 89 % opýtaných uviedlo, že k jazde napriek únave ich nútia pracovné povinnosti alebo domáce záležitosti. Ani nie polovica z opýtaných (48%) v prípade únavy vždy zastaví a spraví si prestávku. Predchádzať zaspávaniu za volantom sa snažia šoféri aj rôznymi ďalšími spôsobmi. Až 48 % z nich si otvorí okno, 37 % si pomôže šálkou kávy, 24 % chce spánok premôcť žutím žuvačky, 16 % si zvýši hlasitosť svojho rádia a 12 % zníži teplotu kúrenia. Za únavou za volantom sa nemusí skrývať len množstvo povinností. Až 47 % z opýtaných priznalo, že príčinou býva aj nedostatočný spánok, ktorý má podľa odporúčaní trvať 7 až 8 hodín.

Ospalosť za volantom sa najviac dotýka profesionálnych šoférov, ktorí musia často robiť bez ohľadu na okolnosti a svoj stav. Únava podľa tlačovej správy SmartWitness je jedným z faktorov pri každej piatej fatálnej nehode. Riešením v prípade profesionálnych šoférov sú aj zariadenia na sledovanie stavu vodiča. Tie môžu podať spätnú väzbu o prípadnej únave nielen vodičovi, ale aj dispečerovi. Či by takéto riešenie pomohlo v praxi a dispečer by šoférovi nariadil bezpečnostnú prestávku, je už iná otázka.

Tagy

Pokračovať v čítaní