Zaspávanie za volantom sa viac dotýka mužov ako žien. Prestávku si vždy pri pociťovaní ospalosti spraví ani nie polovica motoristov.
Únavu za volantom, netreba nikdy podceňovať. Nehoda, ktorá má súvis s únavou a zaspávním za volantom má až s trikrát väčšou pravdepodobnosťou fatálne následky. Spôsobené je to chýbajúcou snahou spiaceho šoféra zabrániť nehode. Z tohto dôvodu sa takéto nehody stávajú vo vysokých rýchlostiach, šofér nereaguje a nebrzdí pred nárazom. Najnovší prieskum spoločnosti SmartWitness na vzorke 1000 britských motoristov ukazuje, že každý šiesty z nich už za volantom zaspal a takmer polovica (47%) už bola ospalá za volantom.
Problém sa viac dotýka mužov. Z nich zaspala aspoň raz za volantom takmer štvrtina (24%), zatiaľ čo podobnú nepríjemnú skúsenosť má iba desatina žien. Súvisieť to môže s vyšším pomerom mužov, ktorí pracujú ako profesionálni vodiči a musia sadnúť za volant, aj keď nie sú v úplnej pohode. Až 89 % opýtaných uviedlo, že k jazde napriek únave ich nútia pracovné povinnosti alebo domáce záležitosti. Ani nie polovica z opýtaných (48%) v prípade únavy vždy zastaví a spraví si prestávku. Predchádzať zaspávaniu za volantom sa snažia šoféri aj rôznymi ďalšími spôsobmi. Až 48 % z nich si otvorí okno, 37 % si pomôže šálkou kávy, 24 % chce spánok premôcť žutím žuvačky, 16 % si zvýši hlasitosť svojho rádia a 12 % zníži teplotu kúrenia. Za únavou za volantom sa nemusí skrývať len množstvo povinností. Až 47 % z opýtaných priznalo, že príčinou býva aj nedostatočný spánok, ktorý má podľa odporúčaní trvať 7 až 8 hodín.
Ospalosť za volantom sa najviac dotýka profesionálnych šoférov, ktorí musia často robiť bez ohľadu na okolnosti a svoj stav. Únava podľa tlačovej správy SmartWitness je jedným z faktorov pri každej piatej fatálnej nehode. Riešením v prípade profesionálnych šoférov sú aj zariadenia na sledovanie stavu vodiča. Tie môžu podať spätnú väzbu o prípadnej únave nielen vodičovi, ale aj dispečerovi. Či by takéto riešenie pomohlo v praxi a dispečer by šoférovi nariadil bezpečnostnú prestávku, je už iná otázka.