Poznajú to takmer všetci motoristi. Na ceste je pomaly sa pohybujúca kolóna áut a časť vodičov si nechá zapnuté zadné hmlovky. Miestami je to nepríjemné a miestami až nebezpečné. Jazda za vozidlom so zapnutým zadným hmlovým svetlom vyrušuje vodiča vzadu a zhoršuje jeho výhľad pred sebou.
Situáciu vie výrazne zhoršiť kombinácia dažďa a tmy. Výrazné svetlo sa na kvapkami posiatom okne doslova “rozpíja“ a šofér vidí pred sebou jednu veľkú červenú machuľu. Zapnuté stierače síce pomáhajú, ale pri hustejšom daždi je situácia aj tak veľmi nebezpečná. Šofér, oslnený jasným červeným svetlom nevidí, čo sa deje v okolí na tmavších miestach, ľahko prehliadne chodca a len “naslepo“ nasleduje červenú machuľu pred sebou. Jeho reakcie sú často neskoré a chaotické.
A kedy zadné svetlá do hmly používať? Všeobecná odpoveď neexistuje, pretože každá situácia je odlišná. Dokazuje to aj vágne napísaný zákon, ktorý hovorí len niečo o možnosti zapnúť hmlovky len za hmly, sneženia a dažďa. Preto sme sa pozreli na to z opačnej strany a poradíme, kedy zadné hmlové svetlo určite nezapínať.
- v kolónach a v zhustenej premávke
- v tme a daždi, najmä keď sa v dohľadnej vzdialenosti za vami nachádza auto
- v meste
- ak je hmla, ale napriek tomu na dlhšej rovine rozoznáte pred sebou auto s vypnutou hmlovkou
Hmlovky nás v tme oslňujú podobne ako diaľkové svetlá. Keď nám všetkým príde normálne prepnúť ich v prípade blížiaceho sa auta na stretávacie, podobne by sme mohli v mnohých prípadoch reagovať aj vypnutím zadnej hmlovky, ak nás dobehne ďalšie auto. Pozor aj na opačný problém a zapnuté denné svietenie, kedy zadné svetlá nesvietia vôbec.
Zapnúť zadnú hmlovku je potrebné len v nevyhnutných prípadoch, počas naozaj hustej hmly a malej intenzity premávky. Úseky s takto hustou hmlou sú väčšinou krátke, a keď to najhustejšie „mlieko“ opadne, netreba ju zabúdať vypnúť.
Bliknutie od ďalšieho vodiča netreba brať negatívne, ale len ako priateľské upozornenie na zbytočne zapnutú hmlovku.