Za socializmu sme na našich cestách mohli vidieť ani nie 15 značiek automobilov. Zatiaľ, čo tie západné boli pre mnohých nedosiahnuteľný sen, tie východné predstavovali skôr nočnú moru, ktorá sa stala realitou.
Ale človek vyberá z toho, čo má a podľa toho sa musí zariadiť. Zvláštnou kategóriou boli Škodovky. Tie totiž predstavovali okrem približovacieho prostriedku aj národnú hrdosť. Boli akýmsi ľudovým autom. Nikdy cenovo a ani kvalitou neútočili na najdrahšie vozidlá katalógu Mototechny. No napriek tomu sa zapísali do našich pamätí asi najviac.
Škoda 110 R
Športové kupé od Škody bolo vôbec najdrahším autom s okrídleným šípom, ktoré Mototechna v osemdesiatych rokoch ponúkala. Za svojich 66 800 korún (alebo 25 platov) ste dostali športovo vyzerajúce vozidlo, ktoré odvezie štyroch ľudí.
Idea športového vzhľadu bola postavená na celkom bežnom základe, Škode 110LS. Rko po nej zdedilo podvozok a mnohé prvky karosérie. Samotný tvar škodovky sa ale odlišoval od základu. Už sklon predných stĺpikov je pri športovej Škode ostrejší ako u pôvodného modelu.
Na Rku je len jeden pár dverí, ktoré sú dlhšie a nemajú rám okien. Zadná časť je skosená už od konca dverí, a tak vytvorila podľa mnohých nadčasový dizajn, ktorý môžeme vidieť u športových automobilov dodnes. Motor je aj v tomto aute stále vzadu. V Škode ponechali pôvodný agregát s objemom 1.1 litra a s výkonom 38 kW. Športové kupé sa dostalo z 0 na 100 za 19 sekúnd a dosahovalo maximálnu rýchlosť 140 km/h.
Škoda 120 L, LS, GLS
Stará stodvadsiatka predstavovala absolútnu škodovácku klasiku. Štyri rýchlosti, motor s objemom 1.2 litra. Auto sa vyrábalo jedenásť rokov a počas jeho produkcie uzrelo svet viacero jeho modelových rád a výbavových stupňov.
Na to, aby sme pochopili, v čom sú jednotlivé modely odlišné, je treba vedieť, ako naši československí predkovia automobily pomenúvali. Bežne ste do vášho auta nedostali takmer nič. Jedinou istotou bol motor, ktorý bol prebraný zo Škody 110 a vybrúsený na väčší objem. V takejto konfigurácií poskytoval výkon takmer 37 kW.
Ak ste pridali písmenko L, dostali ste automobil s výbavou de Luxe. Tá zahŕňala okrúhle budíky bez otáčkomera, látkové koberčeky, lakťové opierky na dverách a otváranie všetkých štyroch okien. Na rozdiel od výbavy Standard ste si mohli predné sedadlá sklopiť a exteriér dostal ozdobné lišty. Takto „Luxusne“ vybavenú Škodu ste mohli kúpiť už za 58 800 korún, čiže asi 22 platov.
Kombinácia písmen LS na výbave oproti rade L nezmenila absolútne nič. Miesto toho ste za svoje zvýšené náklady dostali o 4 kW silnejší motor. Bola to prakticky rovnaká jednadvojka, no vďaka upraveným piestom sa podarilo dosiahnuť vyšší kompresný pomer a záber motora aj vo vyšších otáčkach.
Takýto upgrade vás vyšiel na 3 900 Kčs. Po úspešnom absolvovaní poradovníka ste auto mohli dostať celkovo za 62 700 korún, teda 24 platov.
Pri poslednej stodvadsiatke sa za jej modelovým označením nachádzajú dokopy tri písmenká. S predstavuje označenie prítomnosti výkonnejšieho agregátu, podobne ako pri modeli LS. Písmenká GL označujú výbavu Grand de Luxe.
Táto výbava predstavovala absolútny vrchol toho, čo Škoda ponúkala. Oproti výbave de Luxe ste dostali palubnú dosku z mäkčeného materiálu. Prístrojová doska už zahŕňala aj otáčkomer a koberčeky spolu s čalúnením boli mäkšie. K výbave Grand de Luxe dostal váš exteriér aj ozdobné chrómové lišty. Géelesko s cenovkou 65 000 Kčs ste si mohli z katalógu Mototechny objednať už za 25 priemerných platov.
Škoda 105 S, L
Podobne ako pri každej Škode tejto generácie, aj tu predstavovalo číslo modelu zároveň objem motora. V stopäťke ste dostali liter a k nemu ďalších 46 mililitrov vybrúsených do jeho bloku. Motor bol takmer totožný s predchodcom, iba zväčšený o spomínaného poldeci a doplnený modernizovanou prevodovkou a novým karburátorom. Výkon 33 kW zaradil model 105 na chvost zoznamu ponúkaných Škodoviek.
Ak ste už čakali, že písmeno S bude aj pri tomto modeli znamenať výkonnejší motor, ste na omyle. V tomto prípade S symbolizuje skôr chudobu. Išlo o výbavu Štandard, ktorá zahŕňala iba obyčajnú gumenú podlahu a svetlomety z predošlého modelu.
Predné sedadlá sa nedali polohovať, zadné okná boli napevno a s opierkou na dverách ste sa mohli rozlúčiť. Mali ste len kúsok koženky, za ktorý ste zatiahli, aby ste dvere zabuchli. Aj preto ste za svojho štvorkolesového miláčika vysolili len 56 000 korún, teda 21 platov.
Škoda 105 L prichádzala s navlas rovnakým luxusom ako 120 L. Má iba o jeden a pol deci menší motor. V de Luxe nechýbajú spomínané koberčeky, ozdobné lišty, krajšie budíky, otváranie všetkých štyroch okien a sklopiteľné sedadlá. To všetko ste dostali iba za tisícku navyše. De Luxe výbava bola vaša za 57 000 Kčs, čo predstavovalo približne 22 platov.