Slovanská mytológia a náboženstvo dieru do sveta neurobilo. Napriek tomu k nám bolo za socializmu bližšie, ako sme si mnohí mysleli. Aspoň vo forme značky Lada. Jej názov totiž pochádza z mena slovanskej bohyne lásky, jari, manželstva a úrody.
Či aj tento automobil predstavoval stelesnenie toho pozitívneho, je dosť subjektívne. Podobne ako pri predošlých automobiloch z východného bloku, aj tu uvidíme spoluprácu s tou istou západnou automobilkou, Fiatom. V katalógu mototechny ste mohli v osemdesiatych rokoch nájsť až 5 rôznych konfigurácií Lady.
Lada 1200, 1200 Kombi
VAZ, Žiguli, Lada. To všetko boli pomenovania pre tú istú značku. Najlacnejší model z ponuky je práve tisícdvestovka. Automobil vychádzal z Fiatu 124, no úlohou technikov bolo prerobiť ho tak, aby zvládal náročný ruský terén.
Dá sa povedať, že oproti Fiatu bola Lada pevnejšia, odolnejšia a spoľahlivejšia. Za obeť týmto úpravám padlo zrýchlenie, ktoré sa kvôli dodatočným takmer sto kilogramom mierne zhoršilo. Prekvapivý bol krok inžinierov nainštalovať na auto bubnové brzdy, keď Fiat mal už v tej dobe všetky kotúčové.
Dôvod bol jednoduchý. Bubnové vraj boli v ruských podmienkach spoľahlivejšie. Súdruhovia z východného bloku neboli príliš inovatívni v názvosloví, a tak nie je žiadnym prekvapením, že toto auto bude mať 1.2 litrový štovrvalec.
Ten sa ako jediný od stodvadsaťštvorky líšil úplne. Jeho výkon 44 kW vytlačil vozidlo do maximálnej rýchlosti 140 km/h. Takto "vytuningovaný" Fiat ste u nás dostali za 58 200 Kčs, čo predstavovalo 22 platov. Ak by ste chceli väčší, o 40 kg ťažší a o 5 km/h pomalší model vo verzií kombi, vyšiel by vás o 8000 Kčs (približne tri platy) viac.
Lada 1300
Tisíctristovka vsadila na úspešný klasický dizajn, a tak sa oproti jej slabšiemu modelu nezmenilo dizajnovo takmer nič. Mierne odlišná mriežka chladiča, pogumovanie nárazníkov, prieduchy po stranách, klaksón na volante, bledší odtieň budíkov a palubná doska imitujúca drevo sú jediné rozdiely v tomto modeli.
Samozrejme okrem motora, i keď aj ten je takmer totožný. Akurát sa do toho istého bloku vybrúsili valce na väčší objem. Toto deci navyše pridalo Lade na maximálnej rýchlosti, ktorá teraz dosahovala 145 km/h. Za tento nárast ste si priplatili 5800 korún. Za 25 platov teda mohla byť vaša buď Lada 1300 alebo Zastava 1100. Výber bol asi jasný.
Lada 1500
Za ďalšími dvoma stovkami v názve sa tentokrát skrýva oveľa viac, ako len väčší motor. I keď sú si autá veľmi podobné, tisícpäťstovka už neprebrala svoj základný koncept z Fiatu 124. Tentokrát poslúžili modely 124 Spécial, ktorý bol značne modernizovaný a prinášal niektoré prvky z Fiatu 125.
Prvou zmenou je dodatočná dvojica svetlometov vpredu. Dizajn vozu zlepšilo aj pochrómovanie prednej masky chladiča a líšt. Pribudli aj vetracie mriežky na zadných stĺpikoch. Aj zvnútra pôsobí auto oveľa prepychovejšie ako dve slabšie konfigurácie.
Kombinácia plastu a imitácie dreva bola v tejto Lade ešte prepracovanejšia, sedadlá vylepšené. Sklopná lakťová opierka na zadných sedadlách auto predurčovala aj na obchodné účely. Navyše, tisícpäťstovka sa štartuje rovnako ako Porsche, kľúčom zľava.
Z technického hľadiska na tejto Lade pribudol posilovač bŕzd a spomínané dva decilitre k motoru. Radový štvorvalec teraz poskytoval až 56 kW výkonu, vďaka čomu dokázal pokoriť hranicu 150 km/h a cez hranicu 100 km/h sa dostal už za 17 sekúnd.
Auto sa síce vyrábalo najkratšie zo všetkých modelov Lady dovtedy, no do histórie sa zapísalo aj tak. Vyrobilo sa ho viac ako 1 300 000 kusov.
Na striebornom plátne účinkovalo vo viacerých dielach vrátane oskarovej drámy Moskva slzám neveri z roku 1979. Keď už sme pri dráme, tisícpäťstovky používala aj verejná bezpečnosť. Na tento prepych ste minuli takmer 28 platov, teda 72 100 korún.
Lada 1600
Najšportovejšia a najrýchlejšia vlajková loď značky sa vyrábala takmer tridsať rokov. Oproti Lade 1500 sa zvonka ani zvnútra nezmenila takmer vôbec. Okrem iného umiestnenia blinkrov, väčších zadných a orámovaných predných svetiel ste na exteriéri zmenu nezbadali.
Jediný rozdiel vnútri sú zase opierky hlavy na predných sedadlách. Štvorvalec s objemom 1.6 litra bol úplne nový a poskytoval výkon 58 kW. Parametrovo bola 1600 porovnateľná s 1500 a v zrýchlení boli dokonca takmer narovnako.
Napriek tomu sa produkovala práve táto drahšia verzia až o osemnásť rokov dlhšie, ako jej "ekvivalent" a z výrobných liniek zišlo až 4,4 milióna kusov. V Mototechne vás vyšla o 4 300 korún viac. čo nie sú ani dva mesačné platy, no vzhľadom na rozdiel oproti tisícpäťstovke si investíciu iste mnohí rozmysleli. Cena dokopy dosahovala 76 400 kČs (menej ako 30 platov).