Vývoj cien jazdených naftových vozidiel závisí od toho, ako razantne pristúpia mestá v západnej Európe k ich zákazom.
Koncom februára rozhodol Nemecký spolkový správny súd o možnosti zakázať vjazd naftovým autám do miest s cieľom znížiť znečistenie ovzdušia. Rozhodnutie je tak v kompetencii nemeckých miest a až 70 z nich má pritom prekročené povolené limity znečistenia, informovalo vo svojej tlačovej správe TÜV SÜD Slovakia. Prípadné zákazy vjazdu neprídu naraz. Súd vo svojom rozhodnutí požadoval prechodné obdobia a výnimky pre priemysel pri zavádzaní zákazov. V prvej fáze môžeme očakávať zavádzanie poplatkov pri vjazde do miest, obvzvlášť pre staršie vozidlá.
Nechcené naftové autá by mohli byť predávané do krajín strednej a východnej Európy, čo by mohlo stlačiť cenu jazdených naftových vozidiel dole. Zástupcovia TÜV SÜD Slovakia však vzhľadom na prechodné obdobie neočakávajú davové zbavovanie sa naftových áut v západnej Európe. Ceny jazdených naftových áut by tak mali klesať len pozvoľna. Odborníci z TÜV SÜD zároveň poukazujú na fakt, že najmodernejšie motory, spĺňajúce aktuálnu emisnú normu Euro 6, vypúšťajú do ovzdušia nízke množstvo škodlivých látok bez ohľadu na druh paliva. Vozidlá s týmito motormi majú menší dopad na životné prostredie, než vozidlá na hybridný alebo elektrický pohon. “Aktuálna popularita elektromobilov nemá veľa spoločného s ekológiou. Najmä ak hodnotíme škodliviny a účinnosť v širšom kontexte ´well-to-wheel´, teda od zdroja až po kolesá,” myslí si prevádzkový riaditeľ TÜV SÜD Slovakia, Martin Tichý.
V redakcii očakávame, že Nemci a ďalší obyvatelia západnej Európy by sa mohli v najbližších mesiacoch výraznejšie zbavovať najmä starších naftových áut, ktoré spĺňajú staré emisné normy. Nie všetky sa však dostanú na Slovensko a okolité trhy. Mnoho skončí na šrotovisku, keďže viaceré automobilky ponúkajú v krajinách západnej Európy šrotovné na vozidlá, spĺňajúce emisné normy Euro 3 a staršie (ale aj Euro 4 s rokom výroby 2005 a staršie). Navyše v tomto prípade hovoríme o vozidlách vyrobených pred rokom 2 000 a o tie nebude ani na Slovensku veľký záujem. Všetko závisí od toho, ako razantne pristúpia mestá v Nemecku a ďalších krajinách Európy k obmedzovaniu vjazdu vozidiel s naftovým motorom.
Vo všeobecnosti sa nám nepáči akýkoľvek zákaz na základe typu pohonu. Všetko by malo byť posudzované na základe reálnych emisií. Moderné naftové motory sú výrazne čistejšie ako v minulosti a stále úspornejšie v porovnaní s ďalšími alternatívami.