Na prechode od spaľovacích motorov smerom k batériovým elektromobilom sa zatiaľ nič zásadné nemení. Nižší záujem o elektromobily a stále vysoká obľuba spaľovacích motorov zo strany zákazníkov však predĺži život niektorým vozidlám so spaľovacím motorom. Svoju úlohu v tom zohrala aj menej prísna emisná norma Euro 7 v porovnaní s pôvodným návrhom.
Príkladom je napríklad Škoda Fabia, či Mercedes Triedy A, ktorému nemecký výrobca predĺžil život menšou modernizáciou práve kvôli malému záujmu o elektromobily. Nie každý model má podobné šťastie.
Príkladom je Ford Focus, o jeho konci vieme už od roku 2022 a podľa plánu sa tak stane v roku 2025. Šéf Fordu pre oblasť Európy, Martin Sander, potvrdil, že spoločnosť nemá "žiadne plány na predĺženie výroby Focusu".
"Z dlhodobého hľadiska sme stále hlboko presvedčení, že elektromobily budú budúcnosťou a uvidíme výrazný nárast objemu," povedal Sander. O konci Focusu svedčí aj fakt, že Ford dlhodobo hľadá kupca na výrobný závod v nemeckom Saarlouise. Práve tu sa vyrába Focus.
Nádejne s predajom fabriky to vyzeralo v júni 2023, keď Ford podpísal nezáväznú dohodu s potencionálnym investorom. Už v októbri 2023 Ford potvrdil, že rokovania stroskotali a na rad prišiel alternatívny plán.
"Udržíme a vytvoríme 1 000 (pracovných) pozícií v Saarlouise. To môže slúžiť aj ako základ pre budúce technologické centrum v Saarlouise s významným potenciálom na rozvoj závodu a prilákanie ďalších menších investorov," uviedol Ford vo svojom stanovisku v októbri 2023. Pripomeňme, že Ford už skôr ukončil výrobu ďalších populárnych modelov Fiesta a Mondeo.
Zdroj: Autocar a Ford