Autosuv.sk

Ostatné

Kríza Tesly pokračuje: Zadĺženosť stúpa, Model Y odložili

Štvrťročná správa o výkonnosti podniku neprináša najpozitívnejšie informácie. I keď narástol obrat, zadĺženosť stúpa rýchlejšie. Model Y sa oneskorí o pol roka.
Kríza Tesly pokračuje: Zadĺženosť stúpa, Model Y odložili

Štvrťročná správa o výkonnosti podniku neprináša najpozitívnejšie informácie. I keď narástol obrat, zadĺženosť stúpa rýchlejšie. Model Y sa oneskorí o pol roka.

Iba minulý mesiac sme písali obšírne o kríze, v ktorej sa teraz Tesla nachádza. Americký priekopník v elektomobilite bojuje s viacerými problémami. 

Prvým je splatnosť najstarších dlhopisov. Spoločnosť na prelome rokov čakajú výdavky pre prvých veriteľov, ktorí dlhopisy nakúpili v raných štádiách existencie spoločnosti. V zadĺženej firme hrá veľkú rolu aj nižšia likvidita, ktorá môže ovplyvniť okrem vyplácania spomínaných dlhopisov aj stabilitu spoločnosti. Problémy s nedodržaním produkčného plánu sú ďalším klincom do rakvy. Tesla totiž produkuje len približne polovicu toho, čo si zaumienila, a tak klesá jej imidž a zákazníci sú nespokojní. Marketingu nepomáhajú ani samotní zákazníci, ktorí si zamieňajú jazdného asistenta Autopilot za absolútne autonómny systém. Vzniknuté nehody potom bez ohľadu na skutočného vinníka padajú na triko americkej spoločnosti.

Strašidelné čísla

Kvôli týmto všetkým faktorom potom trpí aj kredibilita firmy na burzách. Aktuálna cena akcií sa dlhodobo drži pod priemerom minulých rokov. Najhoršie má však z pohľadu burzy zatiaľ za sebou.

TržbyTempo rastu tržiebStrataTempo rastu straty
1Q 2017
2,7 mld-397,2 mil-
1Q 20183,41 mld26%784,6 mil98%

Tabuľka tržieb a rastu dlhov na prvý pohľad určite nepoteší. Výška jej dlhov predstavuje viac ako 10 miliárd dolárov. Investície spoločnosti do nových modelov a momentálne predovšetkým do Modelu 3, by mohli byť vysvetlením, prečo čísla hospodárnosti spoločnosti vyzerajú doslova hrozivo. 

Kauza okolo Modelu 3

Kvartálna správa ďalej hovorí aj o produkcií Modelu 3, ktorý väčšina odborníkov považuje za kolosálny prešľap. Z plánovanej týždennej produkcie 5000 kusov sa v apríli nepodarilo vyrobiť ani polovicu. Produkcia na úrovni 2270 kusov podľa výpočtov nie je schopná priniesť pozitívny cash flow, a tým spoločnosť vystreliť do oblasti dlhodobej ziskovosti.

Musk priznáva, že problémy spôsobuje aj nadmerná automatizácia výroby. Vo februári sme informovali o dôležitosti ľudskej práce a tom, ako ju automobilky vnímajú. Toyota a Mercedes sa v tej dobe jednoznačne vyjadrili, že plánujú dokonca deautomatizáciu výroby. Podľa ich slov totiž niet nad ľudskú precíznosť a zmysly. Spoločnosť Tesla bola asi jedinou výnimkou presadzujúcou agresívnu automatizáciu.

Práve nadmerné spoliehanie sa na stroje spôsobuje predlžovanie výrobného času a problémy s kvalitou. Pre automobilku topiacu sa v červených číslach to však vôbec nie je dobrá správa. Ľudská práca ju totiž vyjde oveľa drahšie.

Napriek všetkým problémom má spoločnosť ešte stále viac ako 450 000 predobjednávok na Model 3. Ak by však postupovala týmto tempom výroby, posledný kus sa vyexpeduje až o tri a trištvrte roka.

Nový Model Y

Je jasné, že spoločnosť ešte stále potrebuje dostatok zdrojov od externých investorov pre úspešné fungovanie. Veľkým ťahákom mal byť aj nový Model Y. Ten je vraj tak prepracovaný, že mu stačí 15 krát menej kabeláže ako bežným modelom. Pred menej ako mesiacom sme informovali o plánoch Tesly začať vyrábať tento model už v novembri budúceho roka. Ako uvádza portál Automotive News, Musk tieto vyjadrenia dementoval. Podľa jeho slov sa opierali o tvrdenia utajených zdrojov, ktoré neboli pravdivé. Dodáva, že 24 mesiacov je oveľa pravdepodobnejší časový horizont. Nejde teda o žiaden prísľub, no na Model Y by sme sa mohli tešiť už na začiatku roka 2020. Pri aktuálnej situácií v spoločnosti treba brať niektoré vyjadrenia s rezervou. Príkladom je aj uvedenie elektroťahača Tesla Semi, ktoré bolo niekoľkokrát odložené a momentálne čelí žalobe kvôli krádeži dizajnu.

Vyhliadky na budúcnosť

Ako sme už spomenuli, Tesla na tom momentálne nie je najlepšie finančne a ani produkčne. Jediné, čo ju drží pri živote je jej trhová hodnota. Na základe aktuálneho stavu akcií sa pohybuje na úrovni 50 miliárd dolárov. Ani to ju však nemusí ochrániť.

Momentálne má spoločnosť iba tri možnosti. Buď sa postaví na nohy, zbankrotuje alebo ho odpredá. Pri tretej variante by sa dostal najpravdepodobnejšie do rúk čínskych spoločností. O Číne sa totiž hovorí ako o ústrednom kameni pre celý elektromobilový priemysel. Je to aj vďaka ignorácií Kjótskeho protokolu. Čína preto nie je zaviazaná dodržiavať ekologické štandardy. Vďaka tomu a lacnej pracovnej sile môže produkovať v podstate bez obmedzení.

Prijateľnejšou možnosťou by mohlo byť odpredanie spoločnosti Apple. O tej sa už minulý rok šepkalo, že by rada vstúpila do automobilového priemyslu. Tesla ponúka značku, know how a prepracované technológie, ktoré by spoločnosti vstup na trh uľahčili.

Nech už to s automobilkou skončí akokoľvek, je potrebné priznať, že mediálny šum a fascinácia okolo celej značky je opodstatnená. Napokon, až Tesla spôsobila, že zvyšok trhu začal brať alternatívny pohon naozaj vážne.

Tagy

Pokračovať v čítaní