Autosuv.sk

Ostatné

Land Rover predstavil nový plug in hybrid. Spoľahne sa na elektricky ovládané brzdy

Novú pohonnú jednotku dostanú ako prvé modely Evoque a Discovery Sport. Základom je výkonný trojvalec s objemom 1,5 l.
Land Rover predstavil nový plug in hybrid. Spoľahne sa na elektricky ovládané brzdy

Novú plug in hybridnú jednotku ohlásila automobilka Jaguar Land Rover (JLR). Prvýkrát sa objaví v modeloch Range Rover Evoque a Land Rover Discovery Sport. Ako prekvapenie sa môže javiť využitie len trojvalcového motora s objemom 1,5 l, hlavne keď hovoríme o aute veľkosti Discovery Sport. Výkon motora 147 kW je však dostatočný, najmä ak k tomu pripočítame elektromotor s výkonom 80 kW. V minulosti sme sa s rovnako veľkým trojvalcom stretli v plug in hybridnom BMW i8, kde nás presvedčil nielen výkonom, ale aj športovým zvukom. Vibrácie a typický drsnejší chod trojvalcového motora BMW potlačilo a rovnako k tomu musel pristúpiť aj Jaguar Land Rover. Nevieme si predstaviť majiteľa Discovery Sport, ktorý by akceptoval tieto neduhy. Hybridná jednotka sa spolieha na li-ion batériu s kapacitou 15 kWh. Evoque vďaka nej prejde na jedno nabitie 66 km (podľa WLTP) a Discover Sport o 2 km menej. Podstatnou motiváciou pre JLR je zníženie emisií. Podľa papiera produkuje Discovery Sport P300e len  36g/km CO2. V praxi to znamená, že JLR môže predávať hybridné modely bez hrozby pokuty za prekročenie emisií. Reálny prínos k životnému prostrediu však závisí od "zelenej" elektrickej energie a frekvencie nabíjania vozidla. Nabitie prostredníctvom DC rýchlonabíjačky s výkonom 50 prípadne 100 kW z 0 na 80 % využiteľnej kapacity batérie zaberie 30 minút. Vozidlo totiž povolí nabíjanie s max výkonom 32 kW. Pri použití domáceho wallboxu s výkonom 7 kW si majiteľ na rovnaké nabitie počká 1 hodinu a 24 minút.

Celkový výkon hybridnej jednotky dosahuje 227 kW, vysoký je aj krútiaci moment s maximom 540 Nm. Menší Evoque vďaka tomu zrýchli na 100 km/h v priebehu 6,4 s, ťažšiemu Discovery to trvá o 2 desatiny dlhšie. Oba dosiahnu v čisto elektrickom režime maximálnu rýchlosť 135 km/h, pri vyšších rýchlostiach sa elektromotor úplne odpojí z dôvodu zvýšenia efektivity jazdy. Elektromotor poháňa kolesá zadnej nápravy prostredníctvom 1-stupňovej prevodovky. Spaľovací motor je spojený s novou automatickou 8-stupňovou prevodovkou, ktorá je o 5 kg ľahšia ako 9-stupňová prevodovka v ďalších modeloch. Tradičný brzdový systém v plug in hybridných modeloch nenájdeme. Brzdový pedál je s brzdami (resp. riadiacou jednotkou) spojený káblom. JLR vidí ako výhodu tohto riešenia hladký prechod medzi rekuperáciou energie pri brzdení a klasickým "trecím" brzdením. Systém umožnúje rekuperovať energiu brzdením pri spomaľovaní až do preťaženia 0,2 g.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní