Po prvom pretekovom víkende si Maťo Homola odniesol z Hungaroringu jedno prvé miesto. Popýtali sme sa, ako trénuje.
Mladý Maťo Homola je jedným z najúspešnejších a zároveň najznámejších slovenských pretekárov. Počas svojej kariéry pretekal v niekoľkých rôznych súťažiach vrátane svetového pohára WTCR, ktorý zajazdil celý ako vôbec jediný Slovák v histórií. Aktuálny prvý víkend série pretekov TCR Europe na konci apríla priniesol Maťovi hneď jedno prvé miesto. Pretekár nám prezradil, ako prebieha jeho príprava.
"Trénujem aj doma za kuchynskou stoličkou," povedal Maťo, keď sme sa ho opýtali, ako vyzerá jeho príprava doma. "Zoberiem si počítač,volant, starú drevenú stoličku a jazdím." Akokoľvek prepychovo môže povolanie jazdca pôsobiť, skrýva sa za ním množstvo tvrdej driny, a to nielen fyzickej, ale aj psychickej. "Mnohí hovoria, že pretekanie je jeden z najkomplexnejších športov. Telo odoláva veľkému psychickému tlaku zvnútra aj zvonka, ani najmenšie chyby sa nepripúšťajú. Súperi sa snažia človeka rozbiť, do toho sa pridá ešte teplo a fyzická náročnosť. Málokto si uvedomuje, že udržať sústredenie počas celého trvania preteku, je extrémne náročné. Fyzická príprava zahŕňa bicykel, plávanie. Extrémne dôležité je trénovať aj rýchle reakcie a balans."
"Keď som sa pripravoval na preteky v Ázií, chodil som pravidelne do sauny v kombinéze na 45 stupňov na pol hodinu, a dokonca som tam aj cvičil. Ak sú veľké teplá, v aute môže byť až 65 stupňov," prezradil Maťo. Samozrejme jedným dychom dodáva aj, že za ním stojí veľmi dobrý tím, ktorý ho stále podporuje.
"Tréning je náročný z toho hľadiska, že nie je veľa možností pretekať na trati. Preto sa dajú využiť aj iné možnosti, ako napríklad pretekársky simulátor. Chodievam na SimRace. Je to asi najlepší voľne dostupný simulátor v Európe. Mám tam vlastné auto, aj trate." K tomuto profesionálnemu trenažéru sa Maťo dostane iba raz za čas a na skutočnú trať ešte zriedkavejšie. Nám sa však podarilo ho pri jednom odchytiť. "Tie profesionálne trenažéry sú veľmi presné. V podstate najväčším rozdielom sú Géčka (preťaženie), inak je to skoro ako skutočné." Profesionálny simulátor jazdy na okruhu sme si vyskúšali aj my a boli sme prekvapení, aká náročná jazda je. Aj desať minút neustáleho sústredenia dokáže veľmi vyčerpať. Ak máte aj vy záujem vyskúšať si tréning na trenažéri, na ktorom jazdí aj Maťo Homola, jedinečnú príležitosť máte tento víkend v areáli Kart One Arena na Kopčianskej ulici v Bratislave.