Pozrite si storočnú históriu Mazdy od auto rikše až po prvý elektromobil značky, predstavený v minulom roku.
Mazda začala písať svoju históriu presne pred sto rokmi, teda 30. januára 1920 a prešla náročným začiatkom. Hneď prvý rok ju musela pred bankrotom zachrániť Hiroshima Saving Bank. Prvé roky sa venovala výrobe obrábacích strojov a svet ju poznal pod názvom Toyo Cork Kogyo a neskôr Toyo Kogyo Co. Japonský výrobca sa premenoval na Mazda až v roku 1984, hoci všetky vozidlá od počiatku niesli názov Mazda.
1931 Prvým vozidlom značky bol trojkolesový pickup, krížený s motorkou nazvaný Mazda-Go. Zaužívaným názvom pre tento typ vozidiel bol auto rikša. Na nádrži si možno všimnúť znak Mitsubishi. Dôvodom bolo, že Mazda využívala predajnú sieť japonského konkurenta až do roku 1936.
1960 Prvým automobilom značky bol model R360 Coupe. Dvojdverové auto so štyrmi miestami na sedenie poháňal malý vzduchom chladený motor s objemom 356 cm3. Dosahoval výkon 16 koní, ale v tej dobe to stačilo hlavne kvôli ultra nízkej hmotnosti vozidla 380 kg. Pre Mazdu išlo o mimoriadne úspešné auto, vďaka ktorému obsadila značnú časť trhu s malými autami v priebehu pár rokov.
1967 V tomto roku prišla Mazda s motorom, ktorý sa stal jej symbolom. Do modelu Mazda Cosmo Sports namontovala rotačný motor s výkonom 110 koní. Auto vďaka nemu dosahovalo maximálnu rýchlosť 185 km/h.
1978 Savanna RX-7: Označenie RX-7 je spájané so športovými vozidlami značky a rotačným motorom. V čase predstavenia bolo RX-7 jediným japonským autom s výklopnými svetlami.
1989 Mazda MX-5 Miata: Legendárny japonský roadster žije do dnešných dní a pri celkovom počte predaných vyše milion kusov sa tomu nemôžeme čudovať. V prípade ľahkého športového kabrioletu ide o neskutočné číslo. Mazda MX-5 vyniká hlavne schopnosťou zabaviť šoféra.
1991 Spomedzi športových úspechov nemôžeme obísť Mazdu 787B číslo 55 a jej víťazstvo v Le Mans. Mazda sa vďaka tomuto autu zapísala do histórie ako prvý japonský víťaz týchto prestížnych vytrvalostných pretekov. Prvýkrát sa Mazda pokúsila o víťazstvo vo vytrvalostných pretekoch v roku 1974, potom v roku 1979 a každý rok od roku 1981 až po víťazný pokus v roku 1991.
2010 Súčasné Mazdy sú podľa nás mimoriadne krásne autá. Aj preto musíme spomenúť rok 2010 a predstavenie nového "dizajnového jazyka KODO". Mazda ho prvýkrát použila pri návrhu konceptu Shinari.
2019 Nielen dizajn, ale aj technológie sú v prípade Mazdy výnimočné. Po preslávení sa používaním rotačného motora v minulosti dotiahla Mazda do sériovej výroby motor Skyactiv-X. Benzínový agregát v sebe spája výhody naftového a benzínového motora. Pri svojom chode využíva v určitom momente zapaľovanie zmesi sviečkou a inokedy dôjde ku kompresnému zapáleniu zmesi ako v prípade naftových motorov.
2020 V tomto roku sa na cesty dostane prvý elektromobil značky Mazda. Model MX-30 sa vyznačuje protismerne otváranými dverami.Viac sa dozviete v našom článku.