Autosuv.sk

Ostatné

Mazda potvrdila sériové nasadenie rotačného motora

Kto očakával športové auto s rotačným motorom, ostane sklamaný. Agregát s rotujúcim piestom bude využitý v elektromobile na predĺženie dojazdu.
Mazda potvrdila sériové nasadenie rotačného motora

Kto očakával športové auto s rotačným motorom, ostane sklamaný. Agregát s rotujúcim piestom bude využitý v elektromobile na predĺženie dojazdu.

Technológia motora s rotujúcim piestom je najviac spájaná s Mazdou. Japonská automobilka stála pri zavádzaní rotačného motora do sériovej výroby a bola zároveň posledným výrobcom, ktorý držal túto technológiu pri živote. Špekulácie o jej vzkriesení sa z času na čas objavia. Dnes to vyzerá tak, že rotačný motor sa predsa len dostane do sériových vozidiel, ale v inej podobe, ako sme .čakali. Nepôjde o pohonnú jednotku poháňajúcu kolesá, ako tomu bolo v prípade športových modelov RX-7 a RX-8. Rotačný motor bude slúžiť na výrobu elektrickej energie v elektromobile, s cieľom predĺžiť dojazd vozidla. Nový elektromobil s pomocným rotačným motorom by sa mal na cestách objaviť v roku 2019, informoval portál Automotive News odvolávajúc sa na Mitsuo Hitomiho, hlavného šéfa Mazdy pre motory. Mazda pripravuje dve verzie elektromobilu. Pre Európu, Čínu a Japonsko vyvíja klasický elektromobil. Verzia s pomocným rotačným motorom bude určená pre Severnú Ameriku, kde sú nároky na dojazd väčšie. Rotačný motor sa v tomto prípade ukázal ako ideálne riešenie z pohľadu Mazdy. Hlavnými výhodami sú malá hmotnosť, nízka náročnosť na priestor, vysoký výkon a kultivovaný chod bez vibrácií. Zároveň je to spôsob, ako udržať technológiu motora s rotujúcim piestom pri živote. Hitomi navyše potvrdil, že inžinieri Mazdy stále pracujú aj na väčšom rotačnom motore, ktorý by v budúcnosti mohol poháňať aj športový model. Najväčšiu prekážku Hitomi nevidí vo vývoji samotnej technológie, ale v ekonomickom pohľade na vec. 
„Ideme skutočne predávať toľko športových modelov?“ naznačil Hitomi rečníckou otázkou pochybnosti o ekonomickej výhodnosti projektu športového auta s rotačným motorom. 

Posledným vozidlom s rotačným motorom bola Mazda RX-8, ktorej výrobu Japonci ukončili v roku 2012. Neskôr sa objavil napríklad v koncepte RX-Vision na titulnej fotke. Rotačný motor mal niekoľko nevýhod oproti konvenčnému spaľovaciemu motoru. Od začiatku mal problémy so spoľahlivosťou a v 70-tych rokoch ho pre vyššiu spotrebu prakticky zabila ropná kríza. O tejto technológii dnes už v podstate žiadna automobilka nehovorí. Výnimkou je Mazda, ktorá sa jeho vývoju stále venuje.

Tagy

Pokračovať v čítaní