Kto očakával športové auto s rotačným motorom, ostane sklamaný. Agregát s rotujúcim piestom bude využitý v elektromobile na predĺženie dojazdu.
Technológia motora s rotujúcim
piestom je najviac spájaná s Mazdou. Japonská automobilka stála
pri zavádzaní rotačného motora do sériovej výroby a bola
zároveň posledným výrobcom, ktorý držal túto technológiu pri
živote. Špekulácie o jej vzkriesení sa z času na čas objavia.
Dnes to vyzerá tak, že rotačný motor sa predsa len dostane do
sériových vozidiel, ale v inej podobe, ako sme .čakali. Nepôjde o
pohonnú jednotku poháňajúcu kolesá, ako tomu bolo v prípade
športových modelov RX-7 a RX-8. Rotačný motor bude slúžiť na
výrobu elektrickej energie v elektromobile, s cieľom predĺžiť
dojazd vozidla. Nový elektromobil s pomocným rotačným motorom by
sa mal na cestách objaviť v roku 2019, informoval portál
Automotive News odvolávajúc sa na Mitsuo Hitomiho, hlavného šéfa
Mazdy pre motory. Mazda pripravuje dve verzie elektromobilu. Pre
Európu, Čínu a Japonsko vyvíja klasický elektromobil. Verzia s
pomocným rotačným motorom bude určená pre Severnú Ameriku, kde
sú nároky na dojazd väčšie. Rotačný motor sa v tomto prípade
ukázal ako ideálne riešenie z pohľadu Mazdy. Hlavnými výhodami
sú malá hmotnosť, nízka náročnosť na priestor, vysoký výkon
a kultivovaný chod bez vibrácií. Zároveň je to spôsob, ako
udržať technológiu motora s rotujúcim piestom pri živote. Hitomi
navyše potvrdil, že inžinieri Mazdy stále pracujú aj na väčšom
rotačnom motore, ktorý by v budúcnosti mohol poháňať aj
športový model. Najväčšiu prekážku Hitomi nevidí vo vývoji
samotnej technológie, ale v ekonomickom pohľade na vec. „Ideme
skutočne predávať toľko športových modelov?“ naznačil
Hitomi rečníckou otázkou pochybnosti o ekonomickej výhodnosti
projektu športového auta s rotačným motorom.
Posledným vozidlom
s rotačným motorom bola Mazda RX-8, ktorej výrobu Japonci ukončili
v roku 2012. Neskôr sa objavil napríklad v koncepte RX-Vision na titulnej fotke. Rotačný motor mal niekoľko nevýhod oproti
konvenčnému spaľovaciemu motoru. Od začiatku mal problémy so
spoľahlivosťou a v 70-tych rokoch ho pre vyššiu spotrebu
prakticky zabila ropná kríza. O tejto technológii dnes už v
podstate žiadna automobilka nehovorí. Výnimkou je Mazda, ktorá sa
jeho vývoju stále venuje.