Autosuv.sk

Ostatné

Mazda pripravuje revolučný benzínový motor

Mnohé krajiny plánujú v najbližších desaťročiach úplný zákaz predaja vozidiel so spaľovacím motorom. Na druhej strane automobilky ešte vidia potenciál na ich výrazné zlepšovanie. Novú technológiu prinesie v roku 2019 Mazda.
Mazda pripravuje revolučný benzínový motor

Mnohé krajiny plánujú v najbližších desaťročiach úplný zákaz predaja vozidiel so spaľovacím motorom. Na druhej strane automobilky ešte vidia potenciál na ich výrazné zlepšovanie. Novú technológiu prinesie v roku 2019 Mazda.

Mazda odhalila svoju dlhodobú víziu v oblasti automobilizmu. Vo svojich plánoch, siahajúcich do roku 2030, sa zameriava na rôzne oblasti. Japonská automobilka neobchádza bezpečnosť a autonómne riadenie, ale významne sa venuje znižovaniu emisií. Do roku 2030 chce znížiť emisie oxidov uhlíka o polovicu v porovnaní s rokom 2010. Hovoríme o porovnaní priemernej hodnoty, pripadajúcej na jednu predanú Mazdu.

K dosiahnutiu týchto plánov si chce pomôcť, tak ako väčšina, elektrifikáciou. Pod roku 2019 začne s predstavovaním nových elektrických vozidiel v regiónoch s vysokým podielom “zelenej“ elektrickej energie. Na druhej strane Japonci stále vidia potenciál na vylepšovanie spaľovacích motorov.

Benzínový motor nepotrebuje iskru

V roku 2019 sa dočkáme novej generácie benzínových jednotiek s označením SKYACTIV-X. Pôjde o revolučný motor. Spojí v sebe výhody nafty a benzínu – menšie znečistenie životného prostredia, nízku spotrebu, vyšší výkon a lepšiu akceleráciu. Benzínové motory súčasnosti potrebujú pre zapálenie zmesi vo valci iskru, preto majú sviečky.

Vývoju benzínových motorov bez sviečok sa už venovali viacerí výrobcovia. Mercedes, Hyundai, Honda a General Motors experimentovali s touto technológiou, ale zatiaľ ju nedotiahli do sériového prevedenia. Mazda bude zrejme v roku 2019 prvá, ktorá uvedie sériový motor so vznietením zmesi vo valci bez nutnosti iskry tak, ako je to v prípade naftových motorov. Vo svojom riešení sa však sviečok úplne nevzdala.

Zníži sa spotreba a zlepší odozva motora

Vďaka vlastnej metóde, nazvanej “Iskrou kontrolované kompresné vznietenie zmesi“, sa jej podarilo odstrániť dva hlavné problémy, ktoré bránili komerčnému využitiu novej technológie. Podarilo sa jej maximalizovať pásmo, v ktorom je možné kompresné zapálenie zmesi a neciteľný prechod medzi vznetovým spaľovaním a zážihovým spaľovaním. Technologická novinka má v kombinácii s prepĺňaním priniesť nárast krútiaceho momentu o 10 – 30 % v porovnaní so súčasnými motormi SKYACTIV-G. Zlepšiť sa má aj odozva motora na plyn. Super chudobné spaľovanie, umožnené kompresným zapálením zmesi, zníži spotrebu o 20-30 %, čím sa benzínový agregát vyrovná naftovým motorom.

Dnešné malé benzínové motory dokážu ponúknuť nízku spotrebu len pri defenzívnej jazde. V reálnych podmienkach ich často musíme točiť do vysokých otáčok, kde sa ich efektivita stráca a spotreba prudko rastie. Mazda sľubuje, že jej nový motor SKYACTIV-X bude úsporný v širokom pásme otáčok. To okrem iného umožní výraznejšie odstupňovanie jednotlivých prevodových stupňov.

Tagy

Pokračovať v čítaní