Mnohé krajiny plánujú v najbližších desaťročiach úplný zákaz predaja vozidiel so spaľovacím motorom. Na druhej strane automobilky ešte vidia potenciál na ich výrazné zlepšovanie. Novú technológiu prinesie v roku 2019 Mazda.
Mazda odhalila svoju dlhodobú víziu v oblasti automobilizmu.
Vo svojich plánoch, siahajúcich do roku 2030, sa zameriava na rôzne oblasti. Japonská
automobilka neobchádza bezpečnosť a autonómne riadenie, ale významne sa venuje
znižovaniu emisií. Do roku 2030 chce znížiť emisie oxidov uhlíka o polovicu
v porovnaní s rokom 2010. Hovoríme o porovnaní priemernej
hodnoty, pripadajúcej na jednu predanú Mazdu.
K dosiahnutiu týchto plánov si
chce pomôcť, tak ako väčšina, elektrifikáciou. Pod roku 2019 začne s predstavovaním
nových elektrických vozidiel v regiónoch s vysokým podielom “zelenej“
elektrickej energie. Na druhej strane Japonci stále vidia potenciál na
vylepšovanie spaľovacích motorov.
Benzínový motor nepotrebuje iskru
V roku 2019 sa dočkáme novej generácie
benzínových jednotiek s označením SKYACTIV-X. Pôjde o revolučný motor.
Spojí v sebe výhody nafty a benzínu – menšie znečistenie životného
prostredia, nízku spotrebu, vyšší výkon a lepšiu akceleráciu. Benzínové
motory súčasnosti potrebujú pre zapálenie zmesi vo valci iskru, preto majú
sviečky.
Vývoju benzínových motorov bez sviečok sa už venovali viacerí
výrobcovia. Mercedes, Hyundai, Honda a General Motors experimentovali s touto
technológiou, ale zatiaľ ju nedotiahli do sériového prevedenia. Mazda bude
zrejme v roku 2019 prvá, ktorá uvedie sériový motor so vznietením
zmesi vo valci bez nutnosti iskry tak, ako je to v prípade naftových
motorov. Vo svojom riešení sa však sviečok úplne nevzdala.
Zníži sa spotreba a zlepší odozva motora
Vďaka vlastnej metóde, nazvanej
“Iskrou kontrolované kompresné vznietenie zmesi“, sa jej podarilo odstrániť
dva hlavné problémy, ktoré bránili komerčnému využitiu novej technológie. Podarilo
sa jej maximalizovať pásmo, v ktorom
je možné kompresné zapálenie zmesi a neciteľný prechod medzi vznetovým
spaľovaním a zážihovým spaľovaním. Technologická novinka má v kombinácii
s prepĺňaním priniesť nárast krútiaceho momentu o 10 – 30 % v porovnaní
so súčasnými motormi SKYACTIV-G. Zlepšiť sa má aj odozva motora na plyn. Super
chudobné spaľovanie, umožnené kompresným zapálením zmesi, zníži spotrebu o 20-30
%, čím sa benzínový agregát vyrovná naftovým motorom.
Dnešné malé benzínové motory dokážu ponúknuť nízku spotrebu len pri defenzívnej jazde. V reálnych podmienkach ich často musíme točiť do vysokých otáčok, kde sa ich efektivita stráca a spotreba prudko rastie. Mazda sľubuje, že jej nový motor SKYACTIV-X bude úsporný v širokom pásme otáčok. To okrem iného umožní výraznejšie odstupňovanie jednotlivých prevodových stupňov.