Autosuv.sk

Ostatné

McLaren Senna: Aký pretekár, také auto - bez kompromisov

Pri autách sa dôraz väčšinou kladie na vonkajšiu krásu, lebo tá predáva. McLaren však spravil výnimku a v prípade nového modelu, pomenovanom po Ayrtonovi Sennovi, sa zameral na vnútornú krásu.
McLaren Senna: Aký pretekár, také auto - bez kompromisov

Pri autách sa dôraz väčšinou kladie na vonkajšiu krásu, lebo tá predáva. McLaren však spravil výnimku a v prípade nového modelu, pomenovanom po Ayrtonovi Sennovi, sa zameral na vnútornú krásu.

Ayrton Senna jazdil v F1 za viaceré tímy, ale najväčšie úspechy zažil v McLarene a pri pohľade do histórie je spojenie Sennu s McLarenom rovnako samozrejmé ako napríklad Schumachera s Ferrari. Akonáhle sa britský výrobca rozhodol použiť pre svoj nový model názov Senna, bolo jasné, že pôjde o výnimočné auto. McLaren Senna je vozidlo určené na pretekársky okruh, ale môže sa s ním legálne jazdiť aj na bežnej ceste. Kritika dizajnu z radov odbornej aj laickej verejnosti nenarobila ľuďom v McLarene vrásky. Ich cieľom bolo postaviť vozidlo bez kompromisov s dôrazom na aerodynamiku a jazdné vlastnosti. 

V istom ohľade bol rovnaký aj Ayrton Senna. Nikdy a nikde nepoľavil, žiadny kompromis sa nedal očakávať. Na vykreslenie tejto časti jeho osobnosti slúži príklad z roku 1988 počas Veľkej ceny Monaka. Senna najskôr vyhral kvalifikáciu o priepastných 1,427 s pred tímovým kolegom Prostom. Neskôr v pretekoch v 67 kole z celkového počtu 68 mal Brazílčan pohodlný náskok. Namiesto toho, aby zvoľnil a pohodlne si dokrúžil po jasné víťazstvo, stále tlačil na pílu a v zákrute Portier pred známym monackým tunelom narazil do bariéry. Preteky sa pre Sennu skončili a víťazstvo si uchmatol jeho najväčší rival, Alain Prost. Iróniou je, že krátko pred nehodou Sennovi do vysielačky zahlásil šéf tímu, Ron Dennis, aby neriskoval a spomalil.

Ayrton Senna bol však pretekár telom aj dušou a v tomto prípade sa mu to vypomstilo. Ale v konečnom dôsledku aj tak získal v roku 1988 titul majstra sveta, a aj tak je rekordérom v počte víťazstiev v Monaku. Ayrton si išiel za svojím cieľom bez kompromisov. O niečo podobné sa teraz pokúsili v McLarene. Na cestnom aute dosiahli aerodynamický prítlak 800 kg pri rýchlosti 250 km/h, pretože každá plocha na aute je podriadená funkčnosti a nie kráse. 

Svojím spôsobom je to paradoxne krásny pristúp k autu vo svete, kde sú prvoradé chrómové ozdoby, vzhľad a štýl. McLaren Senna je čistokrvný pretekár, stvorený pre rýchle zákruty a nie pre dlhé roviny. Podľa ľudí z McLarenu neexistuje na svete okruh, na ktorom by model Senna neporazil McLaren P1 GTR. Ak chcel McLaren vzdať hold Sennovi, tak potom práve takýmto autom. Všetkých 500 kusov McLarenu Senna je už rezervovaných vrátane posledného, vydraženého za 2 270-tisíc eur. Výťažok z aukcie išiel na konto neziskovej organizácie Ayrton Senna Institute.

zdroj: McLaren

Tagy

Pokračovať v čítaní