Koncepty nových áut majú často ďaleko k realite. Niekedy sú to futuristické vozidlá s technológiou, o ktorej konštruktéri zatiaľ len snívajú. Pri pohľade na technické parametre elektrického Mercedesu Vision EQXX sa to môže javiť rovnako. Už len dojazd nad 1 000 km je vysoko nad dnešnými štandardmi.
Tento koncept však nie je len snom ďalekej budúcnosti. K sériovej realite má bližšie, ako by sa mohlo zdať. Vozidlo je pojazdným prototypom, ktorého technológie sa do praxe dostanú už v roku 2024.
Mercedes vozidlo vyladil vo všetkých oblastiach, aby dosiahol rekordne nízku spotrebu pod 10 kWh/100 km. Prvým dielom skladačky je vynikajúca aerodynamika s rekordným koeficientom odporu 0,17 Cd. Batéria má kapacitu tesne pod 100 kW a v porovnaní so súčasným Mercedesom EQS a jeho batériou s kapacitou 107,8 kWh sa to nemusí zdať veľa. Prínos batérie je však v rozmeroch a hmotnosti. V porovnaní s batériou Mercedesu EQS je o 50 % menšia a 30 % ľahšia. Celý elektromobil váži len 1 750 kg a batéria 495 kg.
Veľkú úsporu má priniesť aj celý teplotný manažment vozidla, ktorý je kombináciou inovatívneho systému prúdenia vzduchu a chladiacej platne. Platňa je umiestnená v podlahe vozidla, čo umožňuje aerodynamicky efektívne chladenie. Vďaka platni zvýšili konštruktéri dojazd vozidla o 20 km. Aj vďaka optimálnemu kúreniu a chladeniu batérie a kabíny dosiahol Mercedes až 95 % účinnosť. Inými slovami až 95 % energie sa dostáva z batérie na kolesá.
Až o 25 km môže predĺžiť dojazd solárna strecha. Na streche je umiestnených 117 solárnych mini panelov a o spomínaných 25 km predĺžia dojazd za ideálnych podmienok počas dlhej jazdy.
Samotný elektromotor je umiestnený vzadu, poháňa zadné kolesá a produkuje výkon 150 kW. Spojený je s 1-stupňovou prevodovkou. Vďaka jeho umiestneniu mohli dizajnéri posunúť predné A-stĺpiky ešte viac dopredu a získať tak väčší priestor pre posádku. Za vývojom nového konceptu stoja aj experti z Formuly 1 z oddelenia Mercedes-AMG High Performance Powertrains.
Zdroj: Mercedes a Autocar