Autosuv.sk

Ostatné

Mercedes G 500 4x42 a Mercedes GT R sme prevetrali na slovenských cestách

Najviac pozornosti si z kolóny Mercedesov medzi okoloidúcimi vydobylo G 500 4x42. Najväčšie zážitky však prinieslo GT R. Provokovalo zvukom, vzhľadom, výkonom a zároveň mučilo šoféra pri pomalej jazde.
Mercedes G 500 4x42 a Mercedes GT R sme prevetrali na slovenských cestách

Najviac pozornosti si z kolóny Mercedesov medzi okoloidúcimi vydobylo G 500 4x42. Najväčšie zážitky však prinieslo GT R. Provokovalo zvukom, vzhľadom, výkonom a zároveň mučilo šoféra pri pomalej jazde.

Práca pre web, zameraný na motoristov a fanúšikov áut, spraví časom zo šoférovania rutinu a človek si zvykne na luxusné, drahé a aj športovo ladené autá rovnako, ako na domáci úbor. Vášeň pre autá ostane, ale opojný pocit z pozlátka postupne vyprchá.  Nadšenie prichádza len z času na čas s výnimočnými autami. Správny čas pre nás prišiel na začiatku leta, vezúc sa v kolóne vozidiel Mercedes. Nechýbali v nej tri magické písmená športovej divízie AMG, ale v tomto prípade ostávali v úzadí, lebo celú pozornosť na seba strhal Mercedes G 500 4x42 a sekundovať mu dokázalo akurát športové GT R. Po ceste z Bratislavy do Novej Sedlice, najvýchodnejšie položenej obce na Slovensku, si užívali slávu pri každej zastávke.

Na začiatok cesty sme si vyžrebovali triedu E vo verzii AMG 63 S 4MATIC+. Osemvalec s dvoma turbami v kombinácii s pohonom všetkých kolies urobil z triedy E najrýchlejšie auto v kolóne, pokiaľ hovoríme o zrýchlení z pokoja na 100 km/h. Nadupané Ečko to zvládne za 3,5 s.

Mercedes AMG E 43 SMATIC+


Mercedes
Róbert Hatala

Štart z Bratislavy pre nás v prvej fáze znamenal diaľničný test. Po naštartovaní sa ozval mohutný zvuk “bublajúceho“ osemvalca, ale počas bežnej jazdy sa výrazne neprejavoval. Občasné pokusy o jeho rozozvučanie sa končili rýchlo a často neúspechom. Pekný zvuk sa dostaví iba pri plnej záťaži a tá nemôže trvať dlho. Veď zrýchlenie z 0 na diaľničných 130 km/h trvá približne päť sekúnd. Na diaľnici sme si skôr užívali komfort. Prvá previerka podvozka prišla až cestou z Tisovca na Muráň. V neprehľadných zákrutách a pri aspoň slabej snahe o dodržiavanie predpisov sme z auta veľa nedostali. Mercedes AMG E 63 S je veľmi rýchle auto a aj na kľukatých cestách je jeho limit vysoko nad predpismi. Ak s ním chcete zažiť adrenalín a radosť z jazdy, musíte ho dotlačiť až na pokraj. Navyše úzka cesta nedávala priestor na chybu. V takomto teréne je lepšie menšie a asi aj pomalšie auto (ľahšie ho dostanete na limit). Veľké E-čko je predsa len stavané na rýchlosť a pohodlie a AMG úprava ho už posiela aj do sveta mimo bežných ciest. Teda aspoň pokiaľ nie ste pripravený zlomiť slovenský rýchlostný rekord a v peňaženke nemáte pripravených 800 eur v rámci sponzoringu dopravnej polície. AMG E 63 S je zvláštna kombinácia. Na jednej strane je to auto, ktoré aj vďaka pohonu všetkých kolies zničí v šprinte súperov zvučných mien. Na druhej strane je praktické a komfortné. Mercedes v ňom spojil dva odlišné svety pri minimálnych kompromisoch.

Mercedes
Michal Švančara
MotorBenzínový V8 4,0 l
Výkon450 kW
Krútiaci moment
850 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h
3,5 s

Mercedes G 500 4x42

Mercedes
Michal Švančara

Druhá kapitola nášho cestovania po Slovensku sa začala vo Veľkej Lomnici. Ak sa zdalo E-čko veľkým, názor nám zmenil “kráľ“ kolóny, Mercedes G 500 4x42. O zmysle tohto auta vôbec nepochybujeme. Je to legenda, ktorá je schopná s dobrým obutím zdolávať nástrahy skutočného terénu. My sme nemali priestor vyskúšať ho z tohto uhla pohľadu, a tak sme si užívali “nástrahy“ bežných ciest.

Mercedes
Michal Švančara

Bez zahmlievania priznávame, že za volantom tohto auta sa falošný pocit nadradenosti dostaví skôr ako neskôr. Mohutné auto a vysoký posed, ktorý dovoľuje pohodlne nahliadnuť do kabíny vedľa idúceho kamiónu má niečo do seba. Všetko ešte umocňovala výrazná žltá farba a zvuk šíriaci sa z výfukov priamo pod dverami.

Mercedes
Michal Švančara

Dajme toto všetko bokom a ostane nám v rukách auto, ktoré je prekvapivo dobré a rýchle aj na bežných cestách. V zákrute sa síce dostaví výrazný náklon, ale G 500 4x42 ostane stabilné. Na nemeckej diaľnici by sa s ním dal zahanbiť nejeden šofér vlečúci sa 160 km/h. Napriek týmto schopnostiam treba mať z G-éčka rešpekt a zvyšovať tempo opatrne. Rozkývať auto vo vyššej rýchlosti sériou manévrov zo strany na stranu sa javí ako ťažko zvládnuteľná situácia a dôjsť k nej môže nielen pri vyhýbacom manévri. Stačí netrafiť správny nájazd do zákruty, a potom blúdiť od čiary k čiare. Nájazd do zákruty treba začať riešiť s predstihom, auto sa najskôr nakloní, a až potom zatočí. Keď si ho už takto “posadíte“, správa sa suverénne. Rovnako ako na väčšine veľkých áut aj tu treba počítať s väčším otočením volantu v zákrute. Všetko sa raz končí a s Mercedesom G 500 4x42 sa nelúčilo ľahko. Zaznamenali sme ešte posledné obdivné pohľady od okoloidúcich pri výmene vozidiel, ale s mysľou upriamenou na športové GT R vôbec nešlo o pochmúrne myšlienky.

Mercedes
Michal Švančara
MotorBenzínový V8 4,0 l
Výkon310 kW
Krútiaci moment
610 Nm
Svetlá výška
450 mm

Mercedes AMG C 43 Cabrio

Mercedes AMG C43 kabriolet
Róbert Hatala

GT R bolo pre nás zlatým klincom a vyvrcholením troch dní s Mercedesom. Ešte pred ním sme vyskúšali “baby“ AMG. Mercedes C kabriolet so slabšou motorizáciou AMG 43 bolo asi najväčším prekvapením celej akcie. Zďaleka nešlo o najlepšie auto v kolóne, ale kombináciou výkonu, ovládateľnosti a ostrého športového zvuku vysoko prekonalo naše očakávania. Zrýchlenie bez zvuku stráca svoje čaro, rovnako ako výkon bez ovládateľnosti. Kabriolet so šesťvalcom pod kapotou v tomto ohľade nesklamal. Vietor vo vlasoch bol len povestnou čerešničkou. Navyše pri zapnutom športovom režime sme ho kedykoľvek prinútili “zahrať“ tú správnu symfóniu. Stačilo len na moment pridať a následne prudko ubrať plyn. Ak sa otvoril priestor na dlhšie zrýchlenie, nasledoval ostrý športový zvuk.

Svoju ovládateľnosť nám predviedlo na uzavretom úseku cesty. Úzka cesta s kvalitným asfaltom je rajom pre toto auto. Počas silného dažďa ostávalo stabilné pri maximálnom brzdení a súčasnom zatočení do zákruty. Výkon na mokrej ceste krotil stabilizačný systém, citeľné to bolo na výjazde zo zákrut. Ručička tachometra na síce kvalitnej, ale zmáčanej vidieckej ceste sa dostávala vysoko nad povolené limity. V preklade to veľa hovorí o označení AMG 43. Na bežné cesty to viac ako stačí, a pokiaľ to šoféra neťahá na okruh, tak len málokde využije potenciál auta.

Motor
Benzínový V6 3,0 l
Výkon
270 kW
Krútiaci moment
520 Nm

Mercedes GT R

Mercedes
Michal Švančara

Mercedes GT R je zviera a nie preto, že sa jeho cena šplhá nad 200-tisíc eur. O jeho zameraní už od úvodu nie sú žiadne pochybnosti. Stačí jeden pohľad a každému je všetko jasné. Nasleduje naštartovanie a zvuk, dvíhajúci adrenalín, pomalé pohnutie z parkoviska a výjazd na hlavnú cestu. Auto nechávame “zaistené“ – na kompletné vypnutie stabilizačného systému pri prvom zážitku nemáme odvahu. Už pri prvej akcelerácii sa toto rozhodnutie ukázalo ako správne. Kolesá zadnej nápravy sa s obrovskou chuťou “zahryzli“ do asfaltu a zadok autá uteká do strán ešte aj na treťom prevodovom stupni. Stabilizačný systém ho krotí a ukazuje svoju opodstatnenosť pri našom prvom dotyku s autom.

Mercedes
Michal Švančara

Keď je voľná cesta, tak GT R hodí neposlušne bokom na výjazde z každej zákruty horského priechodu. Šoférovi naznačuje, že so silou osemvalcového motora sa na polátaných cestách neoplatí zahrávať. Šofér precíti jamy a auto na nich občas pod náložou výkonu zapláva. V zákrutách si pomáha natáčaním zadnej nápravy. Hovoriť o presnom riadení a famóznom zvuku je v tomto prípade úplne zbytočné. GT R patrí jednoznačne na okruh. Jazda s ním je na bežných cestách vyslovene trápením. Ukazuje sa to hneď v prvej kolóne. Človeka “svrbí“ noha na plyne neuveriteľným spôsobom a je jedno, či ide 20, 80 alebo 120 km/h. Všetko sa zdá extrémne pomalé a akékoľvek pokusy o sebakontrolu sú márne.

Mercdes GT R
Mercedes

“Dohrmíme“ na parkovisko, nasleduje posledné podradenie a posledné pridanie pre radosť po zastavení a zaradení neutrálu. Kolega z ďalšej redakcie preberá auto a krásne zelené monštrum mizne v diaľke. Mercedes GT R provokoval každú sekundu, ale v premávke nedokázal ukojiť neuhasínajúcu chuť po rýchlosti. Bol ako krásna žena za sklom, napriek tomu priniesol zatiaľ najlepší automobilový zážitok roka.

Motor
Benzínový V8 4,0 l
Výkon430 kW
Krútiaci moment
700 Nm
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h
3,6 s
Maximálna rýchlosť
318 km/h

Mercedes AMG trip po Slovensku (20 obrázkov v galérii)

Tagy

Pokračovať v čítaní