Mercedes-Benz sa stal prvou automobilkou na svete, ktorá splnila požiadavky normy UN-R159 pre autonómne riadenie 3. stupňa. Povolenie Mercedesu udelil Nemecký federálny úrad pre motorovú dopravu (KGB), čím si Mercedes vydláždil cestu k používaniu autonómneho riadenia medzinárodne (57 štátov vrátane krajín EÚ).
Prví zákazníci si budú môcť zakúpiť Mercedes Triedy S so systémom Drive Pilot už v prvej polovici roku 2022. Schválenie platí aj pre Mercedes EQS. Na začiatku budú môcť využívať autonómne riadenie 3. stupňa na vhodných úsekoch nemeckých diaľnic (na začiatku zahŕňa 13 191 km ciest). Systém bude funkčný do rýchlosti 60 km/h v hustej premávke a kolónach.
Šofér môže počas takejto jazdy vykonávať sekundárne aktivity (ich legálnosť závisí od predpisov v jednotlivých krajinách) ako napríklad online nakupovanie, či vybavovanie pracovných e-mailov prostredníctvom dotykovej obrazovky vozidla.
Základným kameňom systému je lidar, radar, kamery, senzory, ale napríklad aj mikrofóny, ktoré slúžia ako ďalší "zmyslový orgán" pre identifikáciu záchranných vozidiel. Ďalší senzor na zisťovanie vlhkosti vozovky sa nachádza v podbehoch kolies. Informácie o geometrii cesty, profile trasy, dopravnom značení a udalostiach na ceste získava z digitálnych online HD máp.
Najdôležitejšie systémy autonómneho riadenia sú navyše zálohované podobne ako v lietadle. Pri zlyhaní riadenia, bŕzd, alebo elektrického palubného systému by tak nemalo dôjsť k problémom, ale k aktivácii záložných systémov.
Trieda S navyše využíva veľmi presný systém pre určenie polohy, výrazne presnejší ako tradičné GPS. Navyše informácie zo satelitnej navigácie sú spárované s informáciami zo senzorov a HD máp. Mapy slúžia na vytvorenie presného trojrozmerného obrazu okolia. Každé vozidlo s týmto systémom zbiera dáta, ktoré slúžia na aktualizáciu informácií.
V minulosti chcelo autonómne riadenie 3. stupňa priniesť Audi na svojej vlajkovej lodi A8. Narazilo práve na problém s povolením od nemeckých úradov. Celý certifikačný proces pre povolonie takéhoto systému v sériových autách sa spustil až začiatkom roka 2021 a pre Audi to pri súčasnej generácii modelu A8 stratilo zmysel.
Skok medzi druhým a tretím stupňom autonómnej jazdy sa považuje za najproblematickejší. Mnohé automobilky sa preto začali radšej sústrediť na vylepšovanie 2. stupňa a rovno vývoj 4.stupňa, ktorý umožňuje plne autonómnu jazdu v presne definovaných oblastiach (napríklad trasa letisko - hotel). 3. stupeň autonómnej jazdy v prvej fáze odbremení šoféra počas jazdy v dopravných zápchach. Môže sa pritom venovať iným činnostiam, nesmie však spať a musí byť pripravený prevziať riadenie, ako ho k tomu vozidlo vyzve.