Autosuv.sk

Ostatné

Mercedes nasadí naftový plug-in hybrid. S vypaľovaním filtra pevných častíc problém nebude

Automobilka s trojcípou hviezdou v znaku prináša nové plug-in hybridné jednotky. Chýbať nebude ani kombinácia elektrika-nafta. Pohonná jednotka je vymyslená tak, aby si poradila aj s vypaľovaním filtra pevných častíc.
Mercedes nasadí naftový plug-in hybrid. S vypaľovaním filtra pevných častíc problém nebude

Automobilka s trojcípou hviezdou v znaku prináša nové plug-in hybridné jednotky. Chýbať nebude ani kombinácia elektrika-nafta. Pohonná jednotka je vymyslená tak, aby si poradila aj s vypaľovaním filtra pevných častíc.

Mercedes ohlásil hneď niekoľko nových plug-in hybridných modelov. Cieľ je jasný. V meste jazdiť na elektriku a na dlhých trasách využívať dojazd, ponúkaný spaľovacím motorom. Dôležité to bude najmä v mestách, kde zakazujú vjazd vozidlám s vysokými emisiami. Mercedes triedy E dostane hneď dve plug-in hybridné jednotky - benzínovú s označením 300 e a naftovú 300 de. Obe jednotky sú si podobné nielen technickým riešeniami, ale aj parametrami. Každá v sebe kombinuje jeden elektromotor, pripojený na automatickú prevodovku 9G-Tronic s výkonom 90 kW a spaľovací motor s objemom 2,0 l. Rovnaké sú aj batérie s kapacitou 13,5 kWh. Veľmi podobný je dojazd na čisto elektrický pohon 50 resp 54 km podľa zastaralého cyklu NEDC. V praxi teda môžeme očakávať o 10 až 15 km kratší dojazd. Rovnaká je maximálna rýchlosť 250 km/h, maximálna "elektrická" rýchlosť 130 km/h a rovnaký je aj celkový krútiaci moment hybridných sústav 700 Nm. Benzínová verzia má mierne navrch pri porovnaní systémového výkonu s hodnotou 235 kW oproti naftovým 225 kW.

Akcelerátor bude klásť odpor

Nabíjanie potrvá približne 1,5 h pri použití Wallboxu, pri použití štandardnej domácej zásuvky si majiteľ počká na úplné nabitie približne 5 hodín. Pri následnej jazde má na výber päť režimov. Ak zvolí režim Economy alebo Comfort, tak systém prispôsobuje správanie hybridnej pohonnej jednotky aj na základe údajov zo senzorov, kamery a navigačného systému. Do úvahy berie topografiu a presne vypočítava, kedy poradiť šoférovi, aby dal nohu dole z plynu a zároveň mení správanie prevodovky s cieľom optimalizovať spotrebu. Pri zrýchľovaní pomáha šoférovi aj samotný akcelerátor, ktorý v istom bode začne klásť odpor, aby šofér intuitívne vedel, koľko môže zatlačiť bez toho, aby aktivoval spaľovací motor.

Mercedes E 300 de
Mercedes

Časticový filter sa dokáže regenerovať po častiach

Mercedes sa v prípade naftového plug-in hybridu musel vysporiadať s jedným problémom navyše a to s časticovým filtrom. Všetky nové naftové motory (a postupne sa to začne týkať aj benzínových) sú vybavené filtrom pevných častíc. Majitelia naftových vozidiel to už poznajú. Filter sa musí občas zregenerovať, čiže musí spáliť zachytené častice. S vozidlom vtedy treba prejsť väčšiu vzdialenosť, aby celý proces prebehol úspešne. Vedľajším efektom je zvýšená spotreba a dymivosť auta, po "vypálení" filtra sa všetko vráti do normálu.

Plug-in hybrid Mercedesu je tomuto procesu prispôsobený. Regenerácia filtra v tomto prípade môže prebiehať aj po častiach, keď sú na to vhodné podmienky - napríklad na diaľnici. Počas regenerácie nechá elektromotor väčšinu práce na spaľovací motor, aby dosiahol potrebnú teplotu výfukových spalín. Motor v tomto režime často vykonáva "nadprácu" a prebytočná energia je využívaná na dobíjanie batérií. Obe predstavené plug-in hybridné jednotky budú poháňať sedan triedy E. Nafta, kombinovaná s elektrikou, nájde svoje uplatnenie aj v kombi verzii. Mercedes ju bude montovať aj do triedy C (sedan aj kombi).

Poslednou plug-in hybridnou novinkou je model S 560 e. Elektromotor a benzínový V6 motor s objemom 3,0 l vyprodukuje systémový výkon až 350 kW. Miernym prekvapením je, že veľké a ťažšie "eSko" ponúkne rovnaký papierový dojazd 50 km ako trieda E pri použití batérií s rovnakou kapacitou 13,5 kWh.

Tagy

Pokračovať v čítaní