Mercedes ponúkol na výstave CES 2020 s koncepčným vozidlom, inšpirovaným filmom Avatar, Mercedes-Benz VISION AVTR náhľad na trvalo udržateľnú mobilitu budúcnosti. Koncepčné vozidlo spája podľa automobilky človeka, stroj a prírodu doteraz nevídaným spôsobom.
Ola Källenius, predseda predstavenstva spoločnosti Daimler AG a Mercedes-Benz AG, spolu s režisérom a tvorcom filmu Avatar, oceneným Cenou Akadémie, Jamesom Cameronom, predstavil vizionárske koncepčné vozidlo vo svojej Keynote prezentácii pred zhruba 2 000 divákmi na scéne Park Theater spoločnosti Metro-Goldwyn-Mayer (MGM). Vozidlo bolo vyvinuté v spolupráci s tvorcami jedného z najúspešnejších filmov všetkých čias – Avatar.
Revolučné grafénové batérie
Koncepčné vozidlo Vision AVTR využíva revolučnú technológiu batérií, ktorá bola vyvinutá na základe organického chemického zloženia článkov na báze grafénu a v ktorej sa nenachádzajú žiadne vzácne zeminy alebo kovy. Materiály batérie sú kompostovateľné a tým pádom kompletne recyklovateľné. Elektrická mobilita tak prestáva byť závislá od fosílnych zdrojov.
Mercedes-Benz tým zdôrazňuje mimoriadny význam budúceho recyklačného hospodárstva, „Circular Economy“ v oblasti surovín. S vozidlom Vision AVTR sa Mercedes zameriava na mobilitu vzdialenej budúcnosti a spája pritom trvalú udržateľnosť s digitalizáciou, ako aj človeka a stroj so životným prostredím. Koncept predstavuje žiaducu budúcnosť mobility, v ktorej už človek, príroda a technológia nie sú v rozpore, ale vo vzájomnej harmónii.
Mercedes Vision AVTR
Klapky prinášajú novú interakciu s okolím
Vision AVTR zjednocuje dizajnové disciplíny interiéru, exteriéru a UX v doposiaľ nevídanej miere. Reč tvarov, inšpirovaná prírodou, formuje vzhľad koncepčného vozidla. Zdôrazňuje to natiahnutý a športový dizajn v tvare luku (One-Bow), ktorý sa spája so sféricky zvýraznenými podbehmi kolies. 33 klapiek pohyblivých vo viacerých smeroch – takzvaných bionic flaps – na chrbte vozidla umožňuje úplne prelomovú interakciu vozidla so svojím okolím.
Nový koncept UX: digitálne neuróny, ktoré vyvolávajú cestujúci pri spojení s vozidlom a ktoré prúdia z interiéru do exteriéru koncepčného vozidla, umožňujú nový druh komunikácie s okolím. Interiér vozidla sprostredkúva úplne nový používateľský zážitok. Prostredníctvom ponuky, ktorá sa premieta na povrch dlane, si cestujúci môže intuitívne vyberať rôzne funkcie. Vodič tak môže napríklad z rôznych perspektív skúmať fiktívny svet „Pandora“ z filmov Avatar.
Ďalším atraktívnym prvkom vozidla je jeho multifunkčný ovládací prvok v stredovej konzole, ktorý umožňuje vodičovi intuitívne ovládať vozidlo jednoduchým položením dlane – v prípade, že nechce cestovať autonómne. Nový pohon v kombinácii s usporiadaním náprav umožňuje pohyb vozidla nielen dopredu a dozadu, ale aj diagonálne do strán. Na rozdiel od bežných vozidiel sa Vision AVTR dokáže pohybovať diagonálne do strán v uhle približne 30 stupňov. Takzvaná „krabia chôdza“ dodáva koncepčnému vozidlu pri pohybe vyššiu agilnosť, pričom svojím vzhľadom pripomína plaza.