Zrýchlenie na 200 km/h za menej ako šesť sekúnd nedovolí nikomu spochybniť schopnosti dvojmiestneho Mercedesu. Ide o prvé auto s kompletne prevzatou pohonnou jednotkou z F1 s povolením na jazdu po bežných komunikáciách.
Z času na čas sa Formula 1 dostane aj na bežné cesty. V rámci
propagačných akcií jazdci pošteklia plyn a spravia radosť fanúšikom na
miestach, kde sa bežne monopost nedostane. Už onedlho sa má všetko zmeniť. Na
cestách síce nestretneme priamo pretekárske vozidlá, ale Mercedes AMG Project
ONE. Ide o dvojmiestnu “formulu“, ktorá prebrala pohonný systém z F1.
Mercedes musel celú jednotku upraviť tak, aby vydržala viac ako niekoľko
pretekov a nebola tak náročná na údržbu. Project ONE je však prvým
vozidlom na svete, ktoré môže s motorom F1 jazdiť legálne po cestách. V tomto
prípade hovoríme o prepĺňanom motore V6 s objemom 1,6 l a k nemu
treba pripočítať ešte štvoricu elektromotorv. Dva sú umiestnené vpredu a každý
z nich produkuje výkon 160 kW, a keby mali k sebe pripojený
otáčkomer, tak ukáže šialenú hodnotu 50-tisíc otáčok za minútu. Najlepšie
motory na trhu nezvládnu ani polovičnú hodnotu. Tretí elektromotor je pripojený
na spaľovací agregát a štvrtý je integrovaný v turbe. Celkový výkon
hybridnej sústavy dosahuje viac ako 740 kW (1000 k).
Okamžité reakcie na plyn, maximálna rýchlosť 350 km/h a hlavne famózne zrýchlenie robia z Mercedesu Project ONE seriózneho pretekára, ktorý by sa nestratil ani na trati. Pokiaľ bežné auto zrýchli na 100 km/h za menej ako 6 sekúnd, tak nepatrí medzi najrýchlejšie sériové autá, ale v dnešnej dobe budí rešpekt a väčšinu premávky nechá spoľahlivo za sebou. Len mimochodom, Mercedes AMG Project ONE dosahuje po necelých šiestich sekundách rýchlosť 200 km/h. Nevieme, na čo je to dobré, ale páči sa nám to. Na spotrebu sa nás radšej nepýtajte, ale určite to nebude 100 l na preteky. Na čisto elektrický pohon možno prejsť 25 km.
Zatiaľ čo predné elektromotory poháňajú predné kolesá, o pohon
zadných sa stará spaľovací motor s ďalšou dvojicou elektromotorov. Napojený
je na osemstupňovú manuálnu prevodovku. Žiadne narábanie s radiacou pákou
však netreba čakať, keďže ide o automatizovanú manuálnu prevodovku.
Radenie je teda buď automatické, alebo sa ovláda pomocou pádiel pod volantom.
Vo
vnútri na posádku čakajú dve miesta a minimalistický interiér. Namieste
prístrojového panela sa nachádza informačný displej, v strede palubnej
dosky je ďalší rovnako veľký desaťpalcový displej. Pozornosť na seba strhne
volant na spôsob formuly 1. Sú na ňom všetky potrebné ovládacie prvky s výnimkou
tlačidla na štartovanie, ktoré našlo svoje miesto na stredovom tuneli. Klasické
vnútorné spätné zrkadlo sa do auta nedostalo. Aj tak by v ňom šofér nič
podstatné neuvidel. Namiesto neho je vozidlo vybavené displejom a zadnou kamerou.
Cena približne 2,3 milióna eur sa môže zdať vysoká. Pri malom počte predaných kusov však nemusí stačiť ani na pokrytie nákladov na vývoj. V Mercedese majú všetko premyslené a nové poznatky o hybridnej pohonnej jednotke, podvozku a elektronických systémoch zužitkujú pri ďalších sériových vozidlách AMG. Prví záujemci sa k hotovému vozidlu Mercedes AMG Project ONE dostanú až o približne 18 mesiacov.