Autosuv.sk

Ostatné

Mercedes testuje v modeli EQS batériu s dojazdom 1 000 km

Nemecký výrobca odštartoval testy batérie s pevným elektrolytom. V mierne upravenom prototype modelu EQS ju skúša v reálnej premávke.
Mercedes testuje v modeli EQS batériu s dojazdom 1 000 km

Aj Mercedes sa zapojil do pretekov vo vývoji batérie s pevným elektrolytom. Spolupracuje pritom s americkou spoločnosťou Factorial Energy a s vývojom a testami pomáhajú aj inžinieri a vedci z Mercedes AMG High Performance Powertrains, teda ľudia z prostredia Formuly 1.

Batérie s pevným elektrolytom sú sľubnou technológiou v oblasti elektrickej mobility. Používajú pevný elektrolyt namiesto tekutého, čo zvyšuje bezpečnosť článkov a umožňuje použitie nových anód, ako sú lítium kovové anódy, čím výrazne prekonávajú bežné lítium-iónové články.

V kombinácii s lítium-kovovou anódou umožňujú dosiahnuť energetickú hustotu novej úrovne. Technológia má potenciál zvýšiť gravimetrickú hustotu energie pre batérie vozidiel až na 450 Wh/kg na úrovni článkov, a tým zvýšiť dojazd.

Gravimetrická hustota energie sa vzťahuje na množstvo energie uloženej v batériovom článku na jednotku hmotnosti. Táto metrika je rozhodujúca pre hodnotenie účinnosti a výkonu batériových článkov.

Batéria s pevným elektrolytom od Mercedesu obsahuje inovatívny plávajúci nosič článkov, na ktorý už bol udelený patent. Keď sa batéria nabíja, materiály sa rozťahujú, a keď sa vybíja, sťahujú sa. Na podporu článkov pri týchto objemových zmenách je batéria vybavená pneumatickými aktuátormi, ktoré interagujú so zmenou objemu článkov počas nabíjania a vybíjania, čo ovplyvňuje výkon a životnosť akumulátora.

Mercedes pre testovanie novej batérie mierne upravil svoj model EQS. Prvé laboratórne testy vozidla sa uskutočnili už v decembri 2024 v Štuttgarte a boli prípravou pre reálne testy na cestách, ktoré odštartovali vo februári 2025.

Nová batéria predĺži dojazd o 25 %, ak by sme urobili porovnanie so štandardnou batériou rovnakej veľkosti a hmotnosti. Mercedes očakáva dojazd prototypu EQS na úrovni až 1 000 km. V nasledujúcich mesiacoch plánuje Mercedes pokračovať v laboratórnych aj cestných testoch novej batérie. V tlačovej správe zatiaľ neprezradil, v akom horizonte by sa nová technológia mohla dostať aj do sériových áut.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní