V júli minulého roku sme informovali o novom koncepte Mercedesu, ktorý dokáže reálne prejsť na jedno nabitie 1 000 km. V januári 2022 následne Mercedes predstavil koncept Vision EQXX a v apríli potvrdil jeho schopnosť prejsť 1 000 km na jedno nabitie testom v reálnej premávke.
5. apríla vyrazil koncept z Nemecka a dorazil až na juh Francúzska, pričom prekonal alpské horské priechody a absolvoval aj úsek na nemeckej diaľnici pri rýchlosti 140 km/h. Priemerná rýchlosť počas rekordnej jazdy bola tesne pod 90 km/h. Celkovo prešiel Mercedes bez nabíjania 1 008 km a zvládol by ešte viac. V cieli mu ostávalo ešte približne 15 % energie a palubný počítač ukazoval dojazd 140 km. Koncept by tak teoreticky zvládol prejsť až 1 148 km.
Celú 1 008 km dlhú trasu zvládol za 11 hodín a 32 minút. Za rekordnou jazdou sa neskrýva obrovská batéria. S kapacitou viac ako 100 kWh sa môže porovnávať s viacerými sériovými vozidlami. Kľúčom k úspechu je v tomto prípade výborná aerodynamika s koeficientom odporu vzduchu Cd 0,17 a vynikajúca priemerná spotreba 8,7 kWh počas rekordnej jazdy.
Dosiahnuť takúto spotrebu si na dnešných elektromobiloch ťažko predstaviť. Čokoľvek pod 15 kWh/100 km považujeme za vynikajúce a štandard sa pohybuje medzi 20 až 30 kWh v závislosti od auta.
Svojím dielom prispela k dojazdu aj solárna strecha. Energia z nej neslúži na pohon, ale na napájanie elektronických systémov a funkcií ako navigácia atď. Zníži tým odber energie z hlavnej batérie. Počas 1 000 km zvýšila strecha dojazd o 25 km. Šofér si v koncepte Vision EQXX môže túto hodnotu priebežne kontrolovať na palubnom počítači.
Koncept Mercedesu sa vyznačuje aj vysokou účinnosťou. Až 95 % z energie v batérii sa dostane na kolesá. Mercedes Vision EQXX sa zrejme nedočká priameho sériového nástupcu. Nemecká automobilka ho využíva ako testovacie vozidlo pre vývoj technológií, ktoré využije v budúcich elektromobiloch.