
Mercedes je ďalšou automobilkou, ktorá zavedie technológiu steer-by-wire do svojich modelov. Namiesto tradičného mechanického spojenia kolies a volantu je v tomto prípade využité elektrické káblové spojenie. Reakciou na otočenie volantu je rýchle a priame odoslanie informácie cez elektrické spojenie.
Takéto riešenie už využíva Tesla v modeli Cybertruck aj Toyota. Mercedes bude prvou nemeckou automobilkou so systémom steer-by-wire. Hlavnou výhodou podľa Mercedesu je lepšia ovládateľnosť vozidla, a tiež lepšia manévrovateľnosť a ľahšie parkovanie.
Rovnako môže priniesť ďalšie zvýšenie smerovej stability a obratnosti, za čo vďačí aj súhre s riadením zadnej nápravy (s uhlom natočenia zadných kolies až o 10 stupňov). Vibráciám spôsobeným nerovným povrchom vozovky, ktoré sa predtým prenášali na vodiča cez volant ako rušivé vplyvy, je teraz možné takmer úplne zabrániť. Tak isto sa zníži vplyv bočného nárazového vetra na stabilitu vozidla.
Vďaka možnostiam prispôsobenia elektronického riadenia preferenciám zákazníkov je potenciál individualizácie vysoký. Jednotlivé značky alebo určité modely v rámci série môžu mať rôzne charakteristiky riadenia.
S príchodom tejto technológie sa mení aj tvar volantu. Na vytočenie kolies do krajnej polohy už nie je potrebné otočiť volantom o 360° a viac. Zo stredovej polohy do krajnej stačí volant otočiť o 170°. Preto už nie je potrebný okrúhly tvar volantu a prednosť dostáva zmenšený a skosený volant s dôrazom na lepší výhľad na prístrojový panel.
S novým volantom vodič takmer úplne stráca kontakt s vozovkou, resp. spätnú väzbu od kolies. Postará sa o ňu malý elektromotor v základni pod volantom, prostredníctvom ktorého sa do volantu prenáša simulovaná spätná väzba.
V prípade poruchy systému šofér nepríde o možnosť ovládať auto. Rovnako, ako v lietadlách aj tu existujú kompletné záložné systémy od záložného elektrického napájania cez elektrické spojenie volantu a kolies až po záložné elektromotory ovládajúce kolesá a volant.
"Steer-by-wire je ďalším veľkým krokom smerom k mobilite zajtrajška a sme hrdí, že takýto systém uvedieme na trh v roku 2026. Táto technológia umožňuje jedinečný zážitok pre zákazníkov, ktorý ďaleko presahuje samotné riadenie. V kombinácii s podmienečne automatizovaným riadením SAE Level 3 umožní ešte pohlcujúcejší zážitok zo zábavy v strednodobom horizonte. Je to preto, že plochý volant poskytuje lepšie zobrazenie vášho obľúbeného displeja," vysvetlil Markus Schäfer, člen predstavenstva Mercedes-Benz Group AG.