Autosuv.sk

Ostatné

Mercedes využije počas crash testov röntgen

Röntgen umožní pohľad na proces deformácie konštrukčných dielov aj zvnútra.
Mercedes využije počas crash testov röntgen

Röntgen umožní pohľad na proces deformácie konštrukčných dielov aj zvnútra.

Vylepšiť bezpečnosť dnešných vozidiel nie je jednoduché. Z pohľadu konštrukcie sa môže zdať, že sme narazili na absolútny vrchol a automobilky sa preto čoraz viac sústreďujú na rôzne asistenčné systémy, v snahe nehodám predchádzať. Úvahy podobného typu z minulosti o dosiahnutí stropu vo vývoji sa vždy ukázali ako nerozumné.

Dobre to vystihol výrok matematika Johna von Neumanna v roku 1949: „Vypadá to, že sme narazili na hranicu toho, čo je možné dosiahnuť s počítačovými technológiami. Človek by si ale mal dávať pozor na takéto vyjadrenia, lebo do piatich rokov sa ukážu ako veľká hlúposť.“

Rovnaký výrok sa hodí aj na dnešné autá a ich bezpečnosť. Automobilky neustále hľadajú nové spôsoby, ako ich vylepšiť. Mercedes si v oblasti bezpečnosti veľa sľubuje od použitia röntgenu pri crash testoch.

17c297_04
Mercedes

Technológiu testuje nemecká automobilka v spolupráci s organizáciami Fraunhofer-Institut für Kurzzeitdynamik (Inštitút Fraunhofer pre krátkodobú dynamiku), Ernst-Mach-Institut, EMI z Freiburgu. Ultrakrátkodobá röntgenová technológia zhotovuje počas nárazu ostré obrázky a umožňuje skúmať správanie konštrukčných dielov aj v ich vnútri. Údaje z „röntgenovej nárazovej skúšky“ možno spájať s počítačovo podporovanými simulačnými modelmi. Digitálny model človeka vo virtuálnom svete sa vďaka aktívnym pohybom svalov výrazne viac približuje k realite v porovnaní s testovacou figurínou, používanou pri crash testoch. Vo finále to má priniesť zlepšenie kvality prognózy pre simulácie nárazov vozidiel.

Tagy

Pokračovať v čítaní