Okolo Modelu 3 od Tesly je večný nepokoj. Automobilka dlho nedokázala nastaviť výrobnú kapacitu tak, aby uspokojila dopyt. Momentálne však prichádza opačný problém. Dopyt sa začal dramaticky znižovať.
Model 3 je pre Teslu prekliatym modelom. V snahe zaujať širšiu masu zákazníkov exkluzívnym, no zároveň cenovo dostupným elektromobilom, vytvorila automobilka auto, na ktoré pravdepodobne nebola dostatočne pripravená. A nebola pripravená nielen ona, ale ani zákazníci.
O nateraz zažehnanej kríze Tesly sme písali niekoľkokrát. Automobilka stála za posledný rok a pol pred viacerými dilemami, ktoré bolo potrebné vyriešiť. Jednou z nich je aj nízka výrobná kapacita Modelu 3, kvôli ktorej museli autá začať vyrábať v stane. Trvalo to dlho, no po útrapách sa spoločnosť konečne dostala na svoj stanovený cieľ týždennej produkcie. Počas riešenia nízkej kapacity boli nútení vykonávať neustále zmeny vo výrobných procesoch a odlaďovali ich počas živej produkcie. Aj preto vznikalo veľa chybných kusov, ktoré výrobu predražovali a predlžovali.
Po normalizácií výroby bola automobilka konečne schopná bez problémov obslúžiť všetky predobjednávky a nové nákupy. Dokonca za posledné dva kvartály dosiahla zisk prvýkrát od svojho založenia v roku 2003. Interné problémy prešli a začal vznikať nový. Ďalší zákazníci sa akosi prestali hrnúť.
Podľa portálu Autoforum odkazujúceho na správy agentúry Reuters, sa situácia začala komplikovať na prelome rokov 2018 a 2019. Jedným z dôvodov je nepriame zvýšenie ceny Modelu 3. Samotná automobilka za svoje auto nepožaduje viac, no štátny príspevok sa v USA znížil zo 7 500 dolárov na 3 750. Tesla okamžite reagovala znížením cien svojho modelu o 2000 dolárov. Cena podľa marketérov je tak na úrovni úžasných 35 000 USD.
Háčik je však v tom, že automobilka promuje zavádzajúcu cenu. Týchto 35 tisíc totiž nie je suma, ktorú zaplatíte. Je to suma, ktorá zahŕňa aj odpočítanie subvencie a úsporu na palive počas jazdenia elektromobilom. Skutočná cena "na pokladni" je takmer 43 tisíc. Čo je podstatný rozdiel.
Ďalšia skutočnosť, ktorá mohla spomaliť prílev nových zákazníkov, je nepriame vyhlásenie Muska, že stále pracujú na znižovaní ceny auta. Domácnosti, ktoré teda nepotrebujú svoj Model 3 hneď, radšej počkajú, kým cena opäť klesne.
Aktuálnu situáciu najlepšie odzrkadľuje situácia predajného strediska Tesly v americkom Las Vegas. To malo na starosti podstatnú časť Ameriky a staralo sa o dodávky Modelov 3 zákazníkom. Za poslednú dobu bolo práve z tohto oddelenia prepustených 150 z 230 zamestnancov. Príčinu rapídnych škrtov vysvetľovali aj samotní bývalí zamestnanci, ktorí potvrdili aktuálnu situáciu na poli nových objednávok.
Aktuálna stratégia Tesly preto bude podľa očakávaní vstúpiť intenzívnejšie predovšetkým na európsky trh, kde má automobilka ešte stále meno akejsi prémiovej a exkluzívnej značky.
Na základe aktuálnej situácie vieme povedať, že automobilka precenila schopnosti svojho nového "ľudového" Modelu 3. Zisťujeme, že trh s elektromobilmi pravdepodobne nie je taký veľký, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Akokoľvek očarujúco môžu rozprávky o elektrickej budúcnosti znieť, realita je iná. Nie každý je ochotný kúpiť si elektromobil, nie každý má tú možnosť z hľadiska infraštruktúry a nie každý vidí pridanú hodnotu v tisícoch eurách navyše.