BMW napreduje v digitalizácii a automatizácii svojich výrobných procesov v rámci BMW iFACTORY. Od roku 2022 spoločnosť testuje Automated Driving In-Plant (Autonómna jazda v závode – AFW), autonómnu jazdu nových vozidiel vo svojom najväčšom európskom závode v Dingolfingu. Po úspešnej certifikácii CE teraz pilotný projekt prechádza do sériovej prevádzky.
Okrem Dingolfingu sa v súčasnosti realizuje projekt AFW v sériovej prevádzke aj Lipsku. Ďalšie zariadenia vo výrobnej sieti BMW Group budú postupne nasledovať.
"Autonómna jazda v závode optimalizuje náš výrobný proces a prináša významné zvýšenie efektívnosti našej logistiky," vysvetľuje Milan Nedeljković, člen predstavenstva spoločnosti BMW AG zodpovedný za výrobu. "To je dôvod, prečo túto technológiu rýchlo zavedieme do celej našej výrobnej siete."
Okrem vozidiel BMW radu 5 a radu 7 v Dingolfingu sa táto technológia teraz používa aj vo vozidle MINI Countryman a v ďalších modeloch značky BMW v Lipsku. V Dingolfingu jazdia nové vozidlá úplne autonómne a bez vodiča na trase dlhej viac ako jeden kilometer. Vedie od dvoch montážnych hál, cez krátku testovaciu trať, až do finalizačnej oblasti závodu.
Umožňujú to senzory nainštalované pozdĺž trasy, vytvárajúce najväčšiu infraštruktúru LIDAR v Európe, pričom sa spoliehajú na externe generovaný model prostredia a externý plánovač pohybu. Bez ohľadu na možnosti výbavy vozidla tento systém riadi jeho automatizované pohyby pomocou cloudovej architektúry. Časti technológie poskytla mladá švajčiarska spoločnosť Embotech AG, s ktorou BMW Group spolupracovala už v raných fázach prostredníctvom svojej venture klientskej jednotky BMW START-UP Garage.
Závod v Lipsku plánuje zaviesť autonómnu jazdu pre približne 90 percent tam vyrobených modelov vozidiel značiek BMW a MINI, pričom závody v Regensburgu a Oxforde budú nasledovať v roku 2025. Nová prevádzka v maďarskom Debrecíne implementuje túto technológiu od oficiálneho začiatku sériovej výroby.
V budúcnosti plánuje spoločnosť BMW Group rozšíriť používanie autonómnej jazdy v závode na ďalšie oblasti výroby, napríklad na jazdu cez testovaciu zónu a vo vonkajších distribučných priestoroch. Odborníci na výrobu a vývoj úzko spolupracujú na zdokonalení technológie vo vlastnej réžii. Ďalší kľúčový faktor pri rozširovaní technológie predstavuje čoraz častejšie používanie palubnej technológie, ktorá bude dlhodobo podporovať externé senzory.
"V priebehu nasledujúcich desiatich rokov len v našej výrobnej sieti najazdíme niekoľko miliónov testovacích kilometrov s autonómnou jazdou v závode," hovorí Nedeljković.