Redakcia portálu Car and Driver sa pozrela na asistenčné systémy 17 modelov od rôznych výrobcov. Cieľom testu nebolo skúmať šoférske zručnosti asistenčných systémov, ale ich schopnosť odolávať nezodpovedným šoférom, ktorí by si chceli napríklad pospať za volantom, či dokonca presadnúť na sedadlo spolujazdca počas jazdy.
Vozidlá nereagujú na prázdne sedadlo
Po nastavení adaptívneho tempomatu a asistenta riadenia bolo prvou skúškou odopnutie bezpečnostného pásu. Niektoré vozidlá na to zareagovali deaktivovaním asistentov (Subaru), iné bezpečne zastavili vozidlo (Tesla, Cadillac). Väčšina však nespravila nič. Žiadne z vozidiel navyše nedokázalo zistiť, či je sedadlo vodiča obsadené alebo prázdne, takže v konečnom dôsledku stačilo nechať zapnutý bezpečnostný pás na prázdnom sedadle a v jazde pokračovalo ďalej.
V duhom scenári prebrali redaktori Car and Driver úlohu šoféra, ktorý sa nevenuje riadeniu. Zložili ruky z volantu a skúmali rýchlosť reakcie vozidiel (upozornenie a následné deaktivovanie systémov). Najkonzervatívnejšie vozidlá Cadillac, Ford, Volvo, Toyota a Lexus reagovali za 21 sekúnd. Najviac voľnosti doprial šoférovi Hyundai, ktorý za 91 sekúnd bez rúk na volante prešiel 2,4 km.
BMW a Mercedes vyžadujú dotyk ruky
V treťom teste sa redakcia snažila oklamať vozidlá zavesením závažia na volant. Vozidlá to chybne vyhodnotili ako tlačenie rukami na volant a asistenčné systémy ostali aktivované. Výnimkou bola nemecká dvojica Mercedes a BMW, ktorá vyhodnocuje dotyk na volante. Závažím a ani inými spôsobmi sa ich nepodarilo oklamať. Výnimkou v tomto teste bol Cadillac, ktorý dovoľuje jazdu bez rúk na volante. Sleduje však oči šoféra a vyhodnocuje, či sleduje dianie na ceste. V tomto prípade možno systém oklamať okuliarmi s nalepeným obrázkom očí a nasadiť ich na čokoľvek, čo aspoň vzdialene pripomína hlavu.
V poslednej skúške si šofér počas jazdy presadol na sedadlo spolujazdca. Žiadne z áut to nedokázalo zistiť a zastaviť. Pri BMW a Mercedese bolo nutné občasné dotknutie sa volantu, Cadillac zas bolo treba oklamať okuliarmi s nálepkou očí, ale výsledok bol v konečnom dôsledku rovnaký.
Cieľom testu nebolo dávať návod pre nezodpovedných šoférov, ale upozorniť automobilky na nedostatky v oblasti bezpečnosti asistenčných systémov. Celý test sa uskutočnil na uzavretých cestách. Pred testovaným vozidlom jazdilo ďalšie auto, ktoré slúžilo na zastavenie "premávky" v momente, keď šofér presadal na sedadlo spolujazdca. Vozidlo bolo navyše možné zabrzdiť aj zo sedadla spolujazdca vďaka jednoduchému riešeniu s hokejkou primontovanou na brzdový pedál.
Zdroj: Car and Driver