Množstvo eshopov, skvelé ceny, perfektné akcie či nakupovanie z pohodlia domova. To sú len niektoré veľké výhody, ktoré nakupovanie cez internet prináša. V živote však nie je všetko len pekné a veselé a platí to aj pre web shopping. Aké riziká vás pri nákupe na nete môžu stretnúť a na čo by ste si mali dávať pozor?
Falošné hodnotenia
Zbierka päť hviezdičkových hodnotení od zákazníkov dokáže narobiť divy. Niektorí majitelia eshopov sa preto nespoliehajú na reálne hodnotenia od svojich užívateľov, ale na vlastnú päsť vymýšľajú ódy, prípadne zapájajú rodinných príslušníkov, aby im oni pozitívne hodnotenia napísali. Buďte preto skeptickí voči recenziám, ktoré nie sú detailné, prípadne až príliš pozitívne. Priamy a silnejší vzťah k názorom ľudí môžu poskytnúť sociálne siete či diskusné fóra na webe, no aj pri nich buďte opatrní, nie každá recenzent totiž môže byť skutočný.
TIP REDAKCIE: Ak nakupujete často využívajte cashback portály alebo kupónové weby kde nájdete množstvo zliav.
Nezverejnenie údajov a zlá komunikácia
Dobrý predajca by nemal mať dôvod k zatajovaniu hocičoho. Kontaktné informácie eshopu by mali byť viditeľne zverejnené a bohaté. To znamená nie len zverejnenú adresu, ale aj telefónne čísla, emaily, prípadne obrázok sídla spoločnosti na mape a pod. Ak vám je v hociktorom momente niečo nejasné, zákaznícky servis by vás mal promptne obslúžiť a poskytnúť plnohodnotné informácie. Ak je komunikácia nevyhovujúca, spozornite a radšej nakúpte inde.
Platba
V súčasnosti je pri nákupe online možné využívať viacero spôsobov platby. Väčšina ľudí ešte stále volí dobierkový spôsob, ktorý je v zásade veľmi bezpečný. Eshopy ale lákajú aj na platby online, prostredníctvom karty alebo internet bankingu. Ak platíte elektronicky, pravdepodobne ušetríte pár centov, no nemali by ste dbať na zásady bezpečnosti takéhoto platenia.
• Nakupujte len z bezpečného, nezavíreného počítača, pozor aj na verejné Wi-Fi
• Aj web predajcu by mal byť bezpečný, adresa by mala začínať https:// a pred ňou by mala byť ikonka zámku, symbolizujúca šifrované pripojenie. Napríklad na https://voudes.com
• Potrebné údaje o svojej karte poskytujte len dôveryhodným predajcom, ktorí podporujú štandardy VISA, MasterCard, prípadne využívajú PayPal
Detailné popisy
Ak má nakupovanie na internete nejakú nevýhodu, potom je to fakt, že tovar si nemôžete vziať do ruky ani vyskúšať. Spoľahnúť sa tak musíte len na fotografie a popisy daného produktu. Seriózny eshop si aj na tejto stránke dáva záležať a ponúka viacero kvalitných fotografií svojich produktov z rôznych uhlov. Čo sa popisu tovaru týka, ten by mal byť čo najdetailnejší a najvecnejší, aby z neho zákazník mohol vyčítať technické parametre produktu a všetko podstatné, na čo by sa chcel spýtať v prípade, že tovar nakupuje v kamennej predajni.
Phishing
Ide o podvodnú taktiku, pri ktorej podvodníci rozposielajú seriózne sa tváriace emaily s cieľom vylákať od jednotlivcov osobné údaje, napríklad heslá a čísla kreditných kariet, či prístupy k rôznym užívateľským účtom. Phisher zákazníka väčšinou kontaktujte ako admin či člen podporného tímu s tým, že od vás chce dôležité, väčšinou prístupové údaje. Ak takúto správu alebo kontakt zaznamenáte, nekonajte unáhlene, ale všetko si najskôr dôkladne preverte. Náhliť sa v tomto prípade skutočne nemá význam a je to veľmi kontraproduktívne.
Tovar a jeho vrátenie
Každý nákup, respektíve tovar, sa podľa zákona (Zákon o ochrane spotrebiteľa č. 102/2014 Z.z.) môže do 14 dní od dňa jeho prevzatia vrátiť a to bez udania dôvodu. Od momentu, kedy predajca vrátený tovar prevezme, má 14 dní na to, aby zákazníkovi vrátil peniaze späť – teda plnú sumu, ktorú za tovar zaplatil. Jediné náklady, ktoré zákazníkovi vyplývajú, sa týkajú poštovného, respektíve nákladov vynaložených na vrátenie tovaru.