Autosuv.sk

Ostatné

Na elektrickom Nissane Leaf absolvoval preteky dlhé 13-tisíc km

Elektromobil nie je ideálnym autom na dlhé transkontinentálne preteky. O to viac zážitkov takáto cesta prinesie. Patrilo medzi ne aj nabíjanie vozidla priamo z elektrického stĺpa.
Na elektrickom Nissane Leaf absolvoval preteky dlhé 13-tisíc km

Elektromobil nie je ideálnym autom na dlhé transkontinentálne preteky. O to viac zážitkov takáto cesta prinesie. Patrilo medzi ne aj nabíjanie vozidla priamo z elektrického stĺpa.

Transkontinentálne preteky nie sú nič pre elektromobily. Dlhé nabíjanie a krátky dojazd prakticky vylučujú elektromobily z podobných súťaží. Poprieť sa to pokúsila manželská dvojica zo Škótska. Cris a Julie Rasmseyovci absolvovali na elektrickom Nissane Leaf AT-EV (All-Terrain Electric Vehicle) trasu dlhú 13 000 km, počas ktorej prešli cez 13 krajín z britského okruhu Godwood Motor Circuit až do cieľa v ruskom Ulan-Ude. Upravený Leaf nabíjali presne 111-krát a stálo ich to iba 110 eur. Mnohokrát totiž “doplnili“ elektrickú energiu zadarmo. Zo začiatku využívali sieť rýchlonabíjačiek. Za 30 minút tak nabili batériu na 80 % jej kapacity.

zdroj: Nissan

Zlom nastal v Bulharsku. Od tohto bodu sa musela posádka spoliehať na rôzne náhradné riešenia. Leaf nabíjala v baroch, kaviarňach, hoteloch, nocľahárňach, garážach a predajniach. Nevyhli sa ani nabíjaniu v holičstve, na pošte, v predajni traktorov, na policajnej stanici a v troch ruských hasičských staniciach. Uprostred sibírskych lesov dokonca stretli profesionálneho elektrikára, ktorý im ich Leaf pripojil priamo k stožiaru s elektrickým vedením.

Nissan Leaf AT-EV
Nissan

V priemere dokázal škótsky manželský pár prejsť na jedno nabitie 153 km. Najviac prešli medzi nabíjacími “stanicami“ 185 km, v batériách im vtedy ostávalo 6 % energie. Precestovať dlhé trasy elektromobilom stále nie je komfortné a najmä smerom na východ sa posádka musela spoliehať na provizórne riešenia. Na druhej strane jej to priniesla množstvo nových zážitkov.

„Bola to moja životná cesta. Jedli sme neobvyklé jedlá, prespávali na zvláštnych miestach, a dokonca sme šli i nákladnou loďou. Stretávali sme tých najpozoruhodnejších ľudí a všetci nás zahŕňali nielen štedrosťou, ale i záujmom o naše elektrické dobrodružstvo,“ nechala sa počuť Julie.

Posádka elektrického Leafu počas Mongol Relly prechádzala susedným Rakúskom a Maďarskom. Jej púť však neskončila ani po dosiahnutí cieľa v Rusku. Ich vozidlo bude vlakom prevezené do Estónska a odtiaľ absolvujú cestu domov a najazdia ďalších 4000 km.

Nabíjanie:

  • 111 nabíjacích cyklov
  • 26 z nich bolo „rýchlych“ (80 % nabitie za 30 minút)
  • 15 z nich bolo „zrýchlených“ (konektorom Mennekes – typ 2, čas nabíjania 4 – 5 hodín)
  • Zvyšné cykly prebehli pomocou zásuviek domácej siete (čas nabíjania 12 – 14 hodín)

Tagy

Pokračovať v čítaní