Zdolať etapu Tour de France s tromi náročnými stúpaniami nie je nič jednoduché ani na modernom bicykli. 21. júla sa na jej štart postaví nadšenec na bicykli Slavia s jediným prevodom, bez bŕzd a bez voľnobehu.
Od roku 1993 je súčasťou Tour de France jedinečná cyklistická udalosť L’Etape du Tour. Presne šesť dní pred profesionálmi si jednu z etáp Tour môžu vyskúšať amatérski cyklisti. Etapa z Albertville do Val Thorens síce s dĺžkou 135 km patrí medzi kratšie, ale tri náročné stúpania z nej robia veľkú výzvu. Cyklistickí nadšenci postupne zdolajú Cormet de Roselend (1 968 m), Cote de Longefoy (1 190 m) a strmý nájazd do cieľa vo Val Thorens vo výške 2 365 metrov. Celkovo musia nastúpať 4 563 výškových metrov. Pre českého cyklistického nadšenca a fanúšika veteránov, Vladimíra Vidima, to však bude ešte podstatne ťažšie. Vyučený zámočník si totiž postavil pre túto etapu vlastný bicykel. Ide o repliku modelu Slavia, ktorú v roku 1895 vyrobil Václav Laurin s Václavom Klementom vo svojej dielni.
Slavia z roku 1895 na Tour de France (11 obrázkov v galérii)
Dostať do cieľa bicykel s jedným prevodom, bez voľnobehu a bez bŕzd, navyše s dvojnásobnou hmotnosťou (18 kg) v porovnaní so súčasnými pretekárskymi bicyklami bude v náročnej etape extrémne ťažké. Keďže historický bicykel a aj samotná Tour de France je úzko prepojená so Škodou, tak sa rozhodla česká automobilka podporiť Vladimíra Vidima a zapožičala mu nový Superb. Pôvodným cieľom cyklistického nadšenca bolo nájdenie originálneho exempláru. Keď sa to nepodarilo, tak si pri zisťovaní konštrukčných detailov, rozmerov a uhlov pomohol historickými fotografiami. Pátranie po výrobných metódach a samotná stavba bicykla Slavia zabrala štyri mesiace.