Autosuv.sk

Ostatné

Na pretekoch 1000 míľ československých nechýbajú veterány Škoda Rapid OHV

Slovenskí fanúšikovia si budú môcť historické skvosty obhliadnuť na Hviezdoslavovom námestí, na Devíne či počas výjazdu na Pezinskú Babu.
Na pretekoch 1000 míľ československých nechýbajú veterány Škoda Rapid OHV

Diváci budú môcť na trati tohto ročníka pretekov 1000 míľ československých vidieť dve takmer identické vozidlá Škoda Rapid OHV, vyrobené v roku 1940 a štartujúce navyše priamo za sebou. Čerstvo zrenovované vozidlo v neprehliadnuteľnej modrej farbe patrí do zbierok Škoda múzea a počas tohto podujatia sa predstaví verejnosti vôbec prvýkrát.

Druhý automobil v tmavo-zelenej farbe patrí Miroslavovi Strouhalovi, ktorý ho postupne renovoval dlhých tridsať rokov a od roku 2010 ho používa ako svoje jediné auto, a to aj pre bežnú prevádzku. Vozidlo starostlivo zrenovované tak, aby zodpovedalo dobovému stavu, vozí majiteľa nielen na chatu do južných Čiech, ale napríklad aj do Álp. Teraz oba modely Rapid čaká náročná intenzívna cesta do Bratislavy a späť.

V pôvodných pretekoch, ktoré sa uskutočnili v rokoch 1933 až 1935, absolvovali účastníci trasu Praha-Bratislava dvakrát za sebou, čo znamenalo takmer 1600 najazdených kilometrov. O ich pripomenutie sa následne snažili nadšenci v rokoch 1970-1972, ale až v roku 2013 pri príležitosti 80. výročia prvého ročníka sa začala súčasná novodobá tradícia, ktorá je od roku 2015 prezentovaná ako preteky historických vozidiel. Fakt, že idú na výrazne skrátenej trase, pretekom vôbec neuberá na atraktivite. Tento rok má štartovacia listina takmer 120 prevažne predvojnových historických vozidiel, medzi ktorými nechýba ani päť veteránov značky Škoda.

Rapid OHV

Škoda Rapid OHV sa vyrábala od augusta 1938. Oproti pôvodnému štvorvalcu s objemom 1,4 litra a ventilovým rozvodom SV bola verzia OHV vybavená motorom s objemom 1564 cm3 s výkonom 42 koní (štandardný Rapid dosahoval výkon 31 koní). S trojstupňovou prevodovkou sa dokázal rozbehnúť až na 110 km/h. Technické vylepšenia a zacielenie na majetnejších zákazníkov sa samozrejme odrazili aj na obstarávacej cene.

Rapid OHV stál vo svojom čase 40 280 Kč, čo je citeľne viac ako 33 200 Kč za štandardné prevedenie. Znalci automobilovej histórie vedia, že v rokoch 1939 až 1941 bolo vyrábané aj prevedenie s aerodynamicky optimalizovanou dvojdverovou karosériou "diaľničného typu", ktorého z výrobných liniek zišlo iba 110 kusov.

Program

Účastníci pretekov vyrazia z Prahy vo štvrtok 12. augusta skoro ráno a do Bratislavy dorazia v podvečerných hodinách. Tu bude fanúšikov histórie čakať na Hviezdoslavovom námestí približne od 16.00 prehliadka štartujúcich vozidiel, chýbať nebude ani pestrý sprievodný program.

V piatok 13. augusta preteky pokračujú atraktívnou jazdou do vrchu na Pezinskej babe, odtiaľ sa vozidlá presunú pod hrad Devín a späť na Hviezdoslavove námestie do Bratislavy. Súčasťou atraktívneho programu tu budú aj preteky na šliapacích autíčkach pre deti z materských škôl. V sobotu bude na pretekárov čakať jazda zručnosti – slalom na uzavretom úseku cesty medzi Záhorskou Bystricou a Stupavou, po ktorej pretekári zamieria späť do Českej republiky s cieľom v Prahe. 

Tagy

Pokračovať v čítaní