Autosuv.sk

Ostatné

Nafta má dôležité miesto vo svete áut, pripúšťajú aj politici

Cieľ je dosiahnuteľný, ale cesta akou sa k nemu dopracujeme, by mala ostať otvorená a nie striktne nalinkovaná politickým rozhodnutím.
Nafta má dôležité miesto vo svete áut, pripúšťajú aj politici

Cieľ je dosiahnuteľný, ale cesta akou sa k nemu dopracujeme, by mala ostať otvorená a nie striktne nalinkovaná politickým rozhodnutím.

Boj proti naftovým motorom bol v posledných rokoch intenzívny. Plánované obmedzenia pre vozidlá s naftovými motormi sa zatiaľ týkajú starších áut. Mnohí politici však vo svojich predstavách naftové motory úplne škrtli. Zrejme za tým stála neznalosť, prípadne snaha získať politické body. Viaceré automobilky však upozorňovali, že diesle stále majú vo svete svoje miesto a sú súčasťou riešenia, nie problému.

Pre vysvetlenie treba povedať, že naftové autá (najmä staršie) majú problém s vyššou produkciou oxidov dusíka (NOx). Vo veľkých mestách to môže spôsobiť problém a NOx má negatívny vplyv na zdravie. Na druhej strane pri spaľovaní nafty vzniká menej emisií CO2 v porovnaní s benzínom. Zvýšená produkcia CO2 má zas negatívny vplyv na celú planétu a z tohto hľadiska sú diesle momentálne lepším riešením. Ak sa konštruktérom v prípade naftových motorov podarí znížiť emisie NOx, tak ich využívanie v blízkej budúcnosti nebude neprijateľné, ale dokonca žiadúce. Výrazný prelom v oblasti znižovania emisií NOx už ohlásili britskí vedci, ale aj nemecká spoločnosť Bosch.

Zmenu k prístupu k nafte vidno aj na vyjadreniach britských politikov, ktoré sú v rozpore s ich predchádzajúcimi vyhláseniami. Príkladom je Chris Grayling, štátny tajomník britského ministerstva dopravy. "Je veľmi dôležité, aby si ľudia vybrali správne vozidlo vzhľadom na ich situáciu a premýšľali o tom pozorne. V prechodnej dobe smerom k elektrifikácii má diesel stále svoju úlohu", cituje portál Autocar Graylinga. "Stále je priestor pre naftové vozidlá a ešte nejaký čas tu stále bude", pridal sa ku Graylingovi aj ďalší štátny tajomník britskej vlády, Greg Clark.

Tieto vyjadrenia ocenili aj zástupcovia automobiliek, ktorí už dlhšie vyjadrujú nespokojnosť so súčasným smerovaním. Až tak im neprekážajú ciele v oblasti znižovania emisií ako to, že im chcú vlády a Brusel diktovať, ako k týmto cieľom dôjsť. "Je dôležité, aby sme išli všetci rovnakým smerom. Nemáme istotu, ktorá technológia vyhrá a problémy sú aj s infraštruktúrou, (cenovou) dostupnosťou a požiadavkami zákazníkov. Čo nepotrebujeme, je súbor predpisov na ceste k nulovým emisiám", komentoval situáciu zástupca BMW UK, Ian Robertson a ešte dodal: "Cieľ je dosiahnuteľný, ale cesta akou sa k nemu dopracujeme, by mala ostať otvorená."

Tagy

Pokračovať v čítaní