Vačšina z nás jazdí svojím automobilom výlučne po cestách. Cestami, ktoré sme vám predstavili v našej sérii najfascinujúcejších ciest, ste pravdepodobne nikdy nešli. No možno sa po prečítaní týchto článkov rozhodnete miesto putovania po pamiatkach dobýjať tie najviac dychvyrážajúce komunikácie sveta.
Názov tunela v pôvodnom jazyku napovedá o tom, kde ho asi môžeme hľadať. Lærdalstunnelen sa nachádza na juhu Nórska vo vnútrozemí asi dvesto kilometrov severovýchodne od malebného mestečka Bergen.
Od roku 2000, kedy sa definitívne otvoril, je súčasťou európskej cesty E16 a dlho bol posledným článkom cesty, ktorý chýbal. Vďaka nemu sa dnes môžu obyvatelia Nórska dostať z hlavného mesta Osla do Bergenu po súši bez použitia trajektov alebo nebezpečných horských priechodov.
Ak vám príde stiesňujúca približne dvadsaťminútová jazda podzemím, máme pre vás ešte jednu chuťovku. V tuneli sa nenachádzajú žiadne únikové východy. V prípade ozajstnej katastrofy teda určite nemáte dôvod zachovať pokoj. Konštruktéri sa však napriek tomu snažili spraviť tunel čo najbezpečnejším. Po jeho dĺžke rozmiestnili núdzové telefóny, ktoré nájdete každých 250 metrov, a vysielače signálu pre mobilné telefonovanie.
Každých 125 metrov sa nachádzajú hasiace prístroje a každých 500 metrov výklenky. V tuneli nájdete aj tri jaskyne. Po dĺžke je rozmiestnených 15 obratísk pre kamióny a autobusy. V núdzových prípadoch sa totiž na displejoch v tuneli zobrazí hlásenie "otoč sa a opusť tunel." Vstupy a výstupy sú vybavené kamerami, ktoré počítajú vjazdy a výjazdy vozidiel a zisťujú tak, či žiadne auto neostalo zaseknuté vnútri.
Okrem bezpečnosti je ďalším problémom prevádzka takéhoto tunela. Cirkulácia vzduchu v extrémne dlhom tuneli je náročná a vyžaduje si technologie na vysokej úrovni. Laerdalský tunel je vybavený obrími ventilátormi, ventilačnou šachtou a čističkou vzduchu.
Výstavba tunela nebola vôbec jednoduchá. Aj keď sú v tuneli iba dva pruhy, bolo potrebné vyťažiť viac ako dva a pol milióna kubických metrov kameňa a hornín. Celý projekt trval 5 rokov a vyšiel na takmer 1,1 miliardy nórskych korún. Podľa dnešného kurzu je to v prepočte približne 113 miliónov eur. Také sú faktické údaje o tuneli dlhom až 25,5 kilometra.
Najdlhším tunelom na Slovensku je momentálne Branisko. Je dlhý takmer 5 kilometrov, jeho výstavba trvala 7 rokov a stála 8,5 miliardy slovenských korún. Podľa konverzného kurzu je to dnes viac ako 282 miliónov eur. Slovami bývalého policajného hovorcu: "To mi nevychádza."