Vytvoriť koncept vozidla je vždy neskutočný risk. Prvotný vývoj stojí obrovské peniaze. Navyše je to investícia, ktorá sa nemusí vrátiť. Vízie, ktoré si popíšeme v novej sérií najúžasnejších konceptov sveta, neurobili dieru do sveta. Nikdy za tým však nestál zlý nápad.
Päťdesiate a šesťdesiate roky doslova prekypovali fascinujúcimi výtvormi, ktoré predbehli svoju dobu. Automobilová sféra inšpirovaná raketovým vývojom a letectvom chŕlila nádherné vozidlá, ktoré by ste označili skôr za víziu lietajúceho auta ako za niečo, čo patrí na cestu. Veľké aerodynamické záhyby pripomínajúce krídla a mohutné masky chladiča, v ktorých bol opticky zabudovaný tryskový motor. Podobné prvky boli súčasťou takmer každej vízie, ktorá sa v týchto rokoch predviedla.
Ford La Tosca je ďalším konceptom značky, ktorá v týchto rokoch doslova prekypovala nápadmi. Ukázala nám víziu Futura od dcérskej spolčnosti Lincoln, ale aj vozidlo na dvoch kolesách s menom Gyron. Oba automobily manifestovali vyspelosť značky v niečom inom. V roku 1954 však dizajnér Alex Tremulis vytvoril niečo, o čom sa nám mohlo donedávna iba snívať. Auto na diaľkové ovládanie.
Iným v princípe La Tosca výnimočná nebola. Mala spomínané obrie krídla, aj masívne nasávanie vzduchu v prednej mriežke. Úlohou tohto konceptu bolo demonštrovať študentom, aké ťažké bolo v danej dobe dizajnovať autá. Dokonca aj pre profesionálov. Koncept, ktorý sa rozhodli vytvoriť, trval výrobcom Tremulisovi a Romeynovi Hammondovi štyrikrát dlhšie, ako si zaumienili. Zmenšený model v mierke 3:8 bol dokonca aj diaľkovo ovládaný.
Niet pochýb, že auto na diaľkové ovládanie je už samo o sebe fascinujúce. Do úžasu vás však môže dostať aj spôsob, akým je systém vymyslený. V dnešnej dobe sú pri vývoji auta automobilky schopné nadizajnovať na mieru k danému vozidlu pomaly každú skrutku alebo tlačidlo.
Konštruktérom La Toscy museli stačiť veci, ktoré “našli v garáži.” V úvodzovkách to spomíname preto, lebo išlo o garáž Fordu s v podstate neobmedzenými možnosťami. Vyvíjať nový dizajn a nové súčiastky však nebolo možné. Celý zázrak fungoval vďaka súčiastkam Lincoln- elektrickému motoru na otváranie okien, elektrickému systému na nastavovanie sedadiel, rôznym súčiastkam určeným na úplne iné veci a štandardnej autobatérií.
V tejto konfigurácií by bolo pravdepodobne možné ovládať aj model v reálnej veľkosti. K produkcií však nikdy nedošlo, nakoľko nápad s diaľkovým ovládaním manažment jednoducho neuchvátil. A to aj napriek tomu, že dosah signálu na ovládanie auta bol viac ako jeden a pol kilometra.
Z bezpečnostných dôvodov sa zavrhnutiu tohto nápadu nemôžeme čudovať, no bolo by fascinujúce, ak by ste mohli už pred šesťdesiatimi rokmi poslať svoje auto samé na nákup. Technika to už povoľovala. V skutočnej výrobe sa diaľkové ovládanie objavilo až v roku 2016, a to v najluxusnejších verziách značky Mercedes-Benz a BMW. Ide však iba o uľahčenie parkovania. Auto na výlet samé určite nepošlete.
Okrem diaľkového ovládania mala La Tosca ešte jednu významnú prednosť. Jej “plechy” boli ľahko vymeniteľné. Čisto teoreticky ste tak mohli mať doma sadu napríklad modrých a červených prvkov karosérie a každý deň jazdiť v inej farbe.