Včera sme písali o hromadiacich sa nových autách značky Peugeot v okolí výrobného závodu v Sochaux. Dôvodom je, že nie sú kapacity na ich prepravu k predajcom a zákazníkom. Teraz sa na celkovú situáciu v preprave bližšie pozrel britský portál Autocar.
Okrem nedostatku šoférov v Európe je hlavnou príčinou nedostatok lodí, čo spôsobuje výrazné zdražovanie prepravy vozidiel. V auguste musel Nissan zaplatiť rekordnú sumu 100 000 dolárov za jednodňový prenájom lode Lake Geneva, čo je 150 % nárast za 11 mesiacov. Za šesť mesiacov do konca septembra zaplatil o 131 miliónov eur viac za prepravu ako v rovnakom období rok predtým. Podobné príklady by sme mohli nájsť aj u ďalších automobiliek.
Na otázku čo sa vlastne deje, keď zrazu nie je dostatok lodí na prepravu napriek tomu, že automobilky vyrábajú menej áut kvôli nedostatku čipov, hľadal odpoveď Autocar. Korene problému siahajú do roku 2016, keď klesli objednávky na lode, prepravujúce vozidlá, keďže sa očakával pokles prepravy.
S príchodom covidu objem prepravy naozaj náhle klesol a prinútil prevádzkovateľov lodí zošrotovať asi 30 z nich v treťom kvartáli roku 2020. Pre lepšiu predstavu na svete existuje približne 800 veľkých lodí na prepravu áut.
Najväčším dôvodom je však veľký dopyt po preprave z dôvodu rastúceho exportu čínskeho automobilového priemyslu. Za posledných 12 až 18 mesiacov stúpla cena prepravy za jedno auto zo Šanghaja do Belgicka z 500 až 700 dolárov na dnešných 1 500 až 2 000 dolárov. Podľa odhadov si na znormalizovanie situácie budeme musieť počkať do roku 2025. Pomôcť by mohli nové lode vo výstavbe, ktoré sa do prevádzky dostanú v priebehu roku 2024.