Čínsku automobilku Nio pomaly spoznávame aj v Európe, minimálne v Nórsku, kde predáva svoje SUV ES8 a sedan ET7. Oba modely sú elektrické, a preto bolo logicky práve Nórsko vstupným trhom pre Nio v Európe. V budúcom roku by malo Nio expandovať aj na ďalšie európske trhy.
Naposledy sme o ňom počuli vďaka nárazovým skúškam Euro NCAP, v ktorých obstálo Nio ES8 výborne. Teraz sa o ňom hovorí kvôli novému partnerstvu s ropnou spoločnosťou Shell. Cieľom spolupráce je do roku 2025 postaviť v Číne 100 staníc na výmenu batérií pre elektromobily. Celý proces trvá iba tri minúty, čo je neporovnateľné so zdĺhavým nabíjaním. V rámci partnerstva postaví Shell s Niom aj pilotné stanice na výmenu batérií v Európe. S ich výstavbou začnú v budúcom roku. Okrem toho získajú majitelia vozidiel Nio prístup na nabíjacie stanice Shellu.
Nio nie je v stavaní a prevádzke staníc na výmenu batérií žiadnym nováčikom. Už v lete tohto roka sa mohlo pochváliť s 300 fungujúcimi stanicami, na ktorých sa už uskutočnilo 2,9 milióna výmien batérií. Spolupráca so Shellom prinesie Niu len malú časť staníc, celkové plány sú oveľa odvážnejšie. Do konca tohto roka plánuje Nio prevádzkovať 700 staníc a do roku 2025 až 4 000 staníc po celom svete, z toho 1 000 na domácom čínskom trhu.
Z pohľadu užívateľa je výmena vybitej batériu za nabitú zaujímavá alternatíva. Väčšinou siahne motorista po klasickom a určite lacnejšom nabíjaní, ale pri dlhých trasách môže dostatočná sieť staníc na výmenu batérií spraviť elektromobil zaujímavejším. Všetko záleží od veľkosti siete staníc a ceny výmeny batérie. Ako funguje proces výmeny si môžete pozrieť vo videu nižšie.