V novembri 2023 odštartoval Nissan 12 mesačnú testovaciu fázu svojho chladiaceho laku. Použil ho na modeli NV200, ktorý slúži ako servisné vozidlo leteckej spoločnosti All Nippon Airways. Veľká asfaltová plocha letiska Haneda je ideálnym laboratóriom pre vykonanie testov.
Nissan počas testov postavil vedľa seba dve vozidlá, jedno so špeciálnym chladiacim lakom a druhé bez neho. Rozdiel teplôt na priamom slnku bol na povrchu vozidiel 12 °C, v interiéri bol rozdiel 5 °C.
Výhodou je nielen komfortnejšie prostredie vo vnútri, ale aj zníženie nárokov na klimatizáciu, čo má svoj zmysel najmä pri elektromobiloch. Samozrejme, chladiaci lak, ako ho Nissan nazýva, priamo neochladzuje vozidlo. Ako pomáha lak znižovať teplotu vozidla, vysvetľujeme v nasledujúcich riadkoch.
Metamateriál použitý v chladiacom laku obsahuje dve mikroštruktúrne častice, ktoré reagujú na svetlo. Jedna častica odráža blízke infračervené lúče v slnečnom svetle, ktoré by typicky spôsobilo vibrácie na molekulárnej úrovni v živici v tradičnej farbe, čoho výsledkom je produkcia tepla.
Skutočný prielom umožňuje druhá častica. Vytvára elektromagnetické vlny, ktoré pôsobia proti slnečnému žiareniu a presmerujú energiu preč z vozidla do atmosféry. Častice "chladného laku" Nissan spolu znižujú prenos tepla na povrchy, ako je strecha, kapota, dvere a panely.
"Mojím snom je vytvoriť chladnejšie autá bez spotreby energie. Toto je obzvlášť dôležité v ére elektrických vozidiel, kde zaťaženie spôsobené prevádzkou klimatizácie v lete môže mať značný vplyv na stav nabitia," povedal Dr. Susumu Miura, expert Laboratória pokročilých materiálov a spracovania v Nissan Research Center.
Nissan priznáva, že nápad s chladiacim náterom nie je nový, ale doteraz sa používal na budovy. Problémom bola jeho veľká hustota, ktorá často vyžadovala nanášanie valčekom a bež číreho vrchného náteru môže pri dotyku zanechať kriedové zvyšky.
Od začiatku vývoja v roku 2021 Dr. Susumu Miura otestoval viac ako 100 vzoriek a v súčasnosti vyhodnocuje vzorky s hrúbkou 120 mikrónov, približne šesťkrát hrubšou ako typická automobilová farba.
Miurov tím okrem iného potvrdil odolnosť chladiaceho laku voči soli, odlupovaniu, poškriabaniu a chemickým reakciám spolu s farebnou stálosťou a opraviteľnosťou. Ďalším krokom je skúmanie tenších lakov, ktoré poskytujú rovnakú úroveň chladiaceho výkonu.