
Na podujatí Tech Days v meste Landshut predstavila spoločnosť prvé poznatky z vývoja a výroby vysokonapäťových batérií a elektrických pohonov, využívajúcich technológiu BMW eDrive šiestej generácie.
V súvislosti s príchodom šiestej generácie technológie eDrive hovorí BMW o technologickom kvantovom skoku. Tento skok vyjadruje aj konkrétnymi číslami. Batérie elektromobilov budú pozostávať z nových valcových článkov, ktoré majú o 20 % vyššiu energetickú hustotu v porovnaní so súčasnými prizmatickými článkami.
V praxi to spolu s ďalšími vylepšeniami prinesie o 30 % rýchlejšie nabíjanie a o 30 % dlhší dojazd, pričom niektoré modely dosahujú ešte vyššie hodnoty. Medzi novinky patrí štandardná možnosť obojsmerného nabíjania.
Všetky prvky, ktoré umožňujú tento technologický skok vpred, sa spájajú v riadiacej jednotke BMW Energy Master. Táto centrálna riadiaca jednotka sa nachádza priamo na vysokonapäťovej batérii a poskytuje rozhranie pre vysokonapäťové a nízkonapäťové napájanie, ako aj pre dáta z vysokonapäťovej batérie. Riadi aj napájanie elektrického motora a elektrického systému vozidla a zaisťuje bezpečnú a inteligentnú prevádzku vysokonapäťovej batérie.
Cell-to-pack a Pack-to-open-body
Výroba vysokonapäťových batérií Gen6 sa riadi princípmi Cell-to-pack a Pack-to-open-body. Cell-to-pack zahŕňa umiestnenie valcových článkov, vyrobených dodávateľmi priamo do krytu vysokonapäťovej batérie bez medzistupňa modulu. Pack-to-open-body poukazuje na novú úlohu vysokonapäťovej batérie ako konštrukčného prvku v architektúre vozidla.
Pred celosvetovým spustením sériovej výroby vysokonapäťových batérií vzniknú výrobné procesy a predsériové batérie absolvujú dôkladné testovanie. Deje sa tak v pilotných závodoch spoločnosti BMW Group na vysokonapäťové batérie v Parsdorfe, Hallbergmoose a v Mníchove. Následne budú pripravené na sériovú výrobu v ostatných závodoch.
Zo šiestej generácie technológie eDrive budú ťažiť nové vozidlá série Neue Klasse. Prvý model Neue Klasse sa začne sériovo vyrábať koncom tohto roka v závode Debrecín v Maďarsku.
Local for Local
Vysokonapäťové batérie pre vozidlá Neue Klasse sa montujú v piatich nových výrobných závodoch, ktoré spoločnosť BMW Group v rámci prístupu Local for Local umiestnila v blízkosti svojich závodov na výrobu vozidiel. Napríklad špičkové montážne miesta pre vysokonapäťové batérie Gen6 vznikajú v mestách Irlbach-Straßkirchen (Dolné Bavorsko), Debrecín (Maďarsko), Šen-Jangu (Čína), San Luis Potosí (Mexiko) a v meste Woodruff neďaleko závodu Spartanburg (USA).
Rôzne procesy recyklácie
S rastúcou elektrickou mobilitou sa kladie čoraz väčší dôraz na recykláciu vysokonapäťových batérií na konci ich životného cyklu. V rámci dlhodobého partnerstva so spoločnosťou SK tes, popredným poskytovateľom inovatívnych technologických riešení životného cyklu, sa kobalt, nikel a lítium z batérií po dobe životnosti získavajú a dostávajú sa opäť späť do dodávateľského reťazca na výrobu nových batérií.
BMW skúma vo svojom výrobnom procese aj ďalšie možnosti recyklácie. Jeden z príkladov predstavuje interne vyvinutá metóda priamej recyklácie. Tento inovatívny proces umožní mechanicky rozložiť zvyškové materiály z výroby batériových článkov, ako aj celé batériové články na ich jednotlivé zložky. Takto získané suroviny sa v špecializovaných centrách spoločnosti opätovne použijú priamo v pilotnom procese výroby batériových článkov.