Autosuv.sk

Ostatné

Nové brzdy pre Chiron vyrobili na tlačiarni

Bugatti Chiron je jedným z najrýchlejších automobilov vôbec. S novými brzdovými strmeňmi z 3D tlačiarne si prilepší nielen dizajn, ale aj rýchlosť.
Nové brzdy pre Chiron vyrobili na tlačiarni

Bugatti Chiron je jedným z najrýchlejších automobilov vôbec. S novými brzdovými strmeňmi z 3D tlačiarne si prilepší nielen dizajn, ale aj rýchlosť.

Trend 3D tlačiarní sa pomaly dostáva aj do automobilového priemyslu. Spoločnosť mini už dnes ponúka niektoré prvy interiéru z tlačiarne, Michelin vytvoril rozložiteľné pneumatiky bez vzduchu a Koenigsegg Agera One fičí na turbe z tlačiarne. Pred pár dňami sa k skupinke inovatívcov pridala aj členka Volkswagen Group, automobilka Bugatti. Jej brzdové strmene vytlačené na 3D tlačiarni sú doteraz najväčím automobilovým komponentom v jednom kuse, ktorý bol kedy vytlačený.


Osempeistový strmeň vyzerá úžasne. Jeho striedmosť v stavbe a tenké, ale presné spoje miestami pripomínajú stavbu ľudských kostí alebo iných prírodných telies. Technológia 3D tlače pomohla automobilke nielen k podmanivému dizajnu, ale aj k vyššej funcionalite. Zatiaľ, čo bežný postup pri výrobe kovových súčiastok je začať  odliatím veľkej "tehly," ktorá sa postupne obrusuje, pri 3D tlači je postup iný. Kov bude len tam, kde ho chcete. Brzdy potom vyzerajú "chudšie," ale sú stále rovnako pevné a účinné. Takýto postup vytvoril podmienky pre zmenu materiálu. Z pôvodného hliníka prešli konštruktéri na zliatinu titánu, ktorej opracovávanie bolo doteraz nevýhodné a náročné. Zliatina titánu je extrémne pevná a používa sa aj v lietadlách a raketových motoroch. Strmeň na obrázku prešiel redukčnou diétou a váži iba 2,9 kilogramu. To je o dve kilá menej, ako pôvodný strmeň z hliníka. Automobilka tak dokáže znížiť váhu týchto komponentov o 40% a zároveň zaručiť ich väčšiu silu a výdrž. Odraziť by sa to mohlo napríklad na zrýchlení.

Jediným problémom pri  3D tlači je jej trvanie. Výroba jedného strmeňa trvá neuveriteľných 45 hodín. Našťastie pre Bugatti, jeho vyťaženosť nie je taká, že by to predstavovalo veľkú prekážku. V novej Fabií ich však v dohľadnej dobe určite nečakajte.

Tagy

Pokračovať v čítaní