Autosuv.sk

Ostatné

Nové emisné pravidlá urýchlia koniec plug in hybridov

Plug in hybridy majú dnes na papieri nízke emisie aj spotrebu. S príchodom nových pravidiel sa to v rokoch 2025 až 2027 zmení.
Nové emisné pravidlá urýchlia koniec plug in hybridov Jeep - ilustračné foto

Reálne emisie sa od papierových vždy líšia. Merací cyklus totiž nemôže zodpovedať všetkým podmienkam v reálnom svete. V praxi závisia výsledné emisie od množstva faktorov ako spôsob jazdy, zaťaženie vozidla, jazda po diaľnici atď. Emisie určené na základe meracieho cyklu WLTP teda nezodpovedajú realite, ale aspoň približne dokážu hodnotiť, či konkrétne vozidlo produkuje viac alebo menej emisií.

Toto však už neplatí v prípade zo siete nabíjateľných plug in hybridov. Tie dokážu absolvovať krátke jazdy s nulovými emisiami (ak využívame zelený zdroj energie), ale na druhej strane môžu byť "špinavšie" ako vozidlá, ktoré sa spoliehajú len na spaľovací motor.

Emisie na papieri výrazne stúpnu

Pokiaľ šofér nevyužíva možnosť nabíjania zo siete, tak batéria a elektromotor sú len záťažou navyše. Spotreba pod 2 l a emisie pod hranicou 50 g CO2/km tak mnohokrát nemajú s realitou nič spoločné. Automobilky tým však (na papieri) dokázali výrazne znížiť priemerné emisie predaných áut a vyhnúť sa pokutám za ich prekročenie. Už v rokoch 2025 až 2027 sa to má zmeniť.

Pri určovaní emisií plug in hybridov sa využíva tzv. úžitkový faktor (UF). Ide o koeficient, ktorý sa využíva na skombinovanie elektrických jázd s nulovými emisiami s jazdami s použitím spaľovacieho motora a následný výpočet kombinovaných emisií.

Podľa portálu Autocar bude v roku 2025 hodnota UF stanovená na 800 a do roku 2027 vzrastie na 4 000. Výsledkom je, že plug in hybridu s papierovými emisiami 50 g/km, stúpnu v roku 2027 emisie na 125 g/km.

Väčšia batéria a menší motor?

Pripomíname, že priemerné flotilové emisie CO2 majú klesnúť zo 130 g/km na 42 g/km. Plug in hybridy, ako ich dnes poznáme, tak pre automobilky stratia z pohľadu emisií zmysel.

Riešením by mohlo byť zväčšenie kapacity batérie a použitie menšieho spaľovacieho motora. To by ale znamenalo zvýšenie ceny vozidla. Zároveň je otázne, či automobilky budú ochotné investovať do ďalšieho vývoja plug in hybridov, ktoré aj tak skončia spolu so spaľovacím motorom po roku 2030.

Situáciu budeme ďalej sledovať a pripomíname, že nové hodnoty UF ešte neboli oficiálne stanovené.

Pokračovať v čítaní