Nie je to ani dva mesiace, čo vstúpil do platnosti nový prístup k meraniu emisií pod skratkou WLTP. Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure je celosvetovo uznávaná norma, ktorá nahrádza európsku NEDC (New European Driving Cycle). I keď bola ohlásená v ročnom predstihu, jej uvedenie do platnosti spôsobilo automobilkám problémy.
V Nemecku sa za uplynulý mesiac kvôli novej procedúre predalo v porovnaní so septembrom minulého roka predalo až o tretinu menej vozidiel. Zákazníci príliš neškodovali, pretože podľa dostupných informácií na druhej strane vzrástla predajnosť predošlých mesiacov. Ľudia si jednoducho nakúpili autá skôr, lebo vedeli o novej legislatíve. Problém však majú automobilky, najmä Audi.
Podľa nemeckého portálu Autobild nespĺňa nové normy až 66% motorovej ponuky štyroch kruhov. Koncernový brat Volkswagen je na tom iba o chlp lepšie. Zatiaľ, čo autá z koncernu stále čakajú na schválenie, nemecké BMW, Mercedes a Opel dokonca prečíslili Volkswagen v podieloch na predaji za September. V čom je ale WLTP tak odlišná?
V rámci časovej osi je WLTP medzikrokom k sprísnenému režimu RDE, ktorý čaká nové automobily od januára 2020. Pôjde o najprísnejší Real Drive Emission test. Už WLTP však robí problémy vďaka markantnej rozdielnosti oproti predošlému NEDC. Prvým je nájazd vozidla. V novom teste už nastupuje zabehnuté vozidlo.
Test bude trvať podstatne dlhšie a maximálne dosahované rýchlosti sa zvýšia až na diaľničnú stotridsiatku. Počas testu bude auto jazdiť po reálnej trase, nie testovacej. Širšie porovnanie nájdete v tabuľke. Za sťažením testu stoja hlavne nové maximálne rýchlosti, pri ktorých sa spotrebuje viac paliva a tlačia emisie vyššie. Trvanie testu iba pomôže odhaliť nedostatky.
Najväčšiu kritiku pri implementácií zožala Európska únia za podľa automobiliek krkolomné termíny, ktoré nastavila. WLTP bol ohlásený a schválený v septembri 2017 a vstúpil do platnosti rok na to. V januári 2020 s nástupom prísnejšieho RDE budú musieť znížiť emisie automobilov o ďalších priemerne 30 percent. Je však otázne, či je potrebné počúvať nárek automobiliek. Tie sa totiž už v minulosti snažili obchádzať emisné testy práve nariekaním. Jediné je isté, že petrolheadi si pravdepodobne budú musieť nájsť v automobiloch novú záľubu, nie len silný a veľký nespútaný atmosférický motor.
NEDC | WLTP | |
Nájazd auta | do 3000 km | od 3000 do 15000 |
Štart motora | studený | studený |
Trvanie cyklu | 20 minút | 30 minút |
Dĺžka cyklu | 11 km | 23,25km |
Skutočné podmienky RDE | nie | áno |
Počet zastavení | 14 | 9 |
Priemerná rýchlosť | 34 km/h | 46,6 km/h |
Maximálna rýchlosť | 120 km/h | 131 km/h |
Stav batérie | nedefinovaný | pred testom sa nesmie nabíjať |
Opotrebovanie pneumatík | od 10 do 50% | od 0 do 20% |
Preraďovanie | pri stanovených otáčkach | individuálne |