Autosuv.sk

Ostatné

Nový emisný test WLTP robí automobilkám problémy. V čom je iný?

WLTP je nový spôsob testovania emisií automobilov platný od septembra. Na sprísnenie testovania emisií doplatil najviac Volkswagen. V čom sa WLTP líši od NEDC?
Nový emisný test WLTP robí automobilkám problémy. V čom je iný?

Nie je to ani dva mesiace, čo vstúpil do platnosti nový prístup k meraniu emisií pod skratkou WLTP. Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure je celosvetovo uznávaná norma, ktorá nahrádza európsku NEDC (New European Driving Cycle). I keď bola ohlásená v ročnom predstihu, jej uvedenie do platnosti spôsobilo automobilkám problémy.

V Nemecku sa za uplynulý mesiac kvôli novej procedúre predalo v porovnaní so septembrom minulého roka predalo až o tretinu menej vozidiel. Zákazníci príliš neškodovali, pretože podľa dostupných informácií na druhej strane vzrástla predajnosť predošlých mesiacov. Ľudia si jednoducho nakúpili autá skôr, lebo vedeli o novej legislatíve. Problém však majú automobilky, najmä Audi.

Podľa nemeckého portálu Autobild nespĺňa nové normy až 66% motorovej ponuky štyroch kruhov. Koncernový brat Volkswagen je na tom iba o chlp lepšie. Zatiaľ, čo autá z koncernu stále čakajú na schválenie, nemecké BMW, Mercedes a Opel dokonca prečíslili Volkswagen v podieloch na predaji za September. V čom je ale WLTP tak odlišná?

V rámci časovej osi je WLTP medzikrokom k sprísnenému režimu RDE, ktorý čaká nové automobily od januára 2020. Pôjde o najprísnejší Real Drive Emission test. Už WLTP však robí problémy vďaka markantnej rozdielnosti oproti predošlému NEDC. Prvým je nájazd vozidla. V novom teste už nastupuje zabehnuté vozidlo.

Test bude trvať podstatne dlhšie a maximálne dosahované rýchlosti sa zvýšia až na diaľničnú stotridsiatku. Počas testu bude auto jazdiť po reálnej trase, nie testovacej. Širšie porovnanie nájdete v tabuľke. Za sťažením testu stoja hlavne nové maximálne rýchlosti, pri ktorých sa spotrebuje viac paliva a tlačia emisie vyššie. Trvanie testu iba pomôže odhaliť nedostatky.

Najväčšiu kritiku pri implementácií zožala Európska únia za podľa automobiliek krkolomné termíny, ktoré nastavila. WLTP bol ohlásený a schválený v septembri 2017 a vstúpil do platnosti rok na to. V januári 2020 s nástupom prísnejšieho RDE budú musieť znížiť emisie automobilov o ďalších priemerne 30 percent. Je však otázne, či je potrebné počúvať nárek automobiliek. Tie sa totiž už v minulosti snažili obchádzať emisné testy práve nariekaním. Jediné je isté, že petrolheadi si pravdepodobne budú musieť nájsť v automobiloch novú záľubu, nie len silný a veľký nespútaný atmosférický motor.

  NEDC WLTP
Nájazd auta do 3000 km od 3000 do 15000
Štart motora studený studený
Trvanie cyklu 20 minút 30 minút
Dĺžka cyklu 11 km 23,25km
Skutočné podmienky RDE nie  áno
Počet zastavení 14 9
Priemerná rýchlosť 34 km/h 46,6 km/h
Maximálna rýchlosť 120 km/h 131 km/h
Stav batérie nedefinovaný pred testom sa nesmie nabíjať
Opotrebovanie pneumatík od 10 do 50% od 0 do 20%
Preraďovanie pri stanovených otáčkach individuálne

Tagy

Pokračovať v čítaní