Organizácia Euro NCAP neposiela do nárazových testov obytné vozidlá, a tak sme doteraz veľa nevedeli o ich bezpečnosti. Po stovke zranených pasažierov v posledných rokoch na švédskych cestách sa tamojšie úrady preto rozhodli urobiť vlastné testy.
Od roku 2014 stúpol vo Švédsku počet registrovaných obytných vozidiel o 50 %. Počas tohto obdobia v nich zahynulo šesť ľudí, z toho štyria v minulom roku. Ďalších 100 ľudí bolo pri nehodách zranených. To bol dôvod, aby Trafikverket (švédska dopravná správa) vyskúšal obytné auta v nárazových testoch bezpečnosti. Obytné autá netestuje ani nezávislá organizácia Euro NCAP a ich bezpečnosť je mimo kontroly. Trafikverket preto zničil dva rôzne typy obytných áut pri čelnom náraze do pevnej prekážky v rýchlosti 64 km/h. Rovnakým testom skúša Euro NCAP osobné autá a z nárazov síce odchádzajú ťažko poškodené vraky, ale posádka by z nich pravdepodobne vyšla bez vážnejších zranení. V prípade obytných áut bol výsledok výrazne horší. Krátke deformačné zóny, slabá pevnosť vozidla a ďalšie nedostatky by s najväčšou pravdepodobnosťou znamenali pre posádku smrť. Vnútorný priestor kabíny bol v oboch prípadoch výrazne narušený. Problémom boli aj voľne položené veci v kabíne. Trafikverket prišiel s niekoľkými odporúčaniami pre minimalizovanie rizika.
Odporúčania pre posádku
- vyberajte si bezpečné cesty v strede oddelené zvodidlom
- dodržujte rýchlosť
- uistite sa, že nemáte žiadne voľne položené objekty v obývacej časti (napríklad kávovar)
- zložte stôl, ak za ním sedí pasažier
Odporúčania pre výrobcov
- v krátkom čase zlepšiť upevnenie objektov v interiéri a obývacom priestore
- v krátkom čase zabezpečiť, aby sa stôl dal ľahšie odložiť
- v dlhodobom horizonte zlepšiť odolnosť vozidla