Autosuv.sk

Ostatné

Okuliare proti kinetóze: V autonómnych vozidlách budú potrebné

Nasadenie autonómnych vozidiel do praxe je ešte stále hudbou budúcnosti. Už dnes však vznikajú vynálezy, ktoré si poradia aj s tými najmenšími vedľajšími efektami autonómnej jazdy.
Okuliare proti kinetóze: V autonómnych vozidlách budú potrebné

Nasadenie autonómnych vozidiel do praxe je ešte stále hudbou budúcnosti. Už dnes však vznikajú vynálezy, ktoré si poradia aj s tými najmenšími vedľajšími efektami autonómnej jazdy.

Morská choroba alebo kinetóza. Oba názvy pomenúvajú jav, ktorý spôsobí, že vám je počas prepravy zle. Bolesť hlavy a žalúdok "na vode" sa v kontexte autonómnej prepravy môžu javiť ako banálny problém. Skutočnosť je však taká, že s absolútnou autonómnosťou vozidla zanikne potreba neustále sledovať cestu. Ľudia sa budú snažiť voľný čas využiť inak a určite poznáte ten pocit, keď si na zadnom sedadle čítate noviny hoci aj dve minúty. Podľa výskumov totiž už v dnešnej dobe trpí kinetózou približne polovica amerického dospelého obyvateľstva. S príchodom autonómnej jazdy a napríklad aj sedením proti smeru pohybu tento fenomén ešte narastie. Je preto potrebné vymyslieť, ako mu predísť.

Výskumníci z Michiganskej Univerzity, priekopníka na poli autonómneho automobilizmu, si nechali patentovať okuliare, ktoré prispejú k zníženiu alebo úplnému odbúraniu následkov tejto "choroby". Tá vzniká tak, že mozog prijíma iné vnemy očami a iné zvyšnými zmyslami, a tak ich nie je schopný vyhodnotiť. Okuliare teda poslúžia ako signalizačný prístroj pre oči, a zosúladia tak zrakové vnemy s tými ostatnými.

Ústrednou technológiou bude séria svetelných rúrok v ráme okuliarov, ktorej jednotlivo sa zapínajúce sekvencie budú simulovať pohyb auta. Vy teda budete periférne vnímať pohyb, no v skutočnosti sa môžete sústrediť na písanie, čítanie alebo akúkoľvek inú prácu.


Prednedávnom sa pokúsila o zapísanie patentu aj spoločnosť Uber, ktorá navrhla podobný systém. Je však neprenosný a je zabudovaný priamo do karosérie. Na rozdiel od nápadu Michiganskej Univerzity, slúži skôr na rozptyľovanie a nie na simuláciu jazdy. 

Momentálne nie je jasné, či technológia uzrie svetlo sveta v podobe skutočnej produkcie. To závisí do záujmu automobiliek. Výskumníci sa ju v najbližších dňoch budú snažiť ponúkať práve im. Je fascinujúce vidieť, ako sa na budúcnosť autonómnej jazdy nazerá už dnes. Nielen automobilky, ale ani jedna technická zložka nechce nič podceniť. 

Tagy

Pokračovať v čítaní