Boj s emisiami v automobilovom priemysle nabral v posledných rokoch na obrátkach. Globálny vplyv na životné prostredie majú emisie CO2, lokálny vplyv na zdravie ľudí zas majú emisie NOx a produkovanie pevných častíc automobilmi. Práve na emisie pevných častíc sa vo svojej štúdii pozreli špecialisti z nezávislej testovacej spoločnosti Emissions Analytics, zaoberajúcej sa emisiami. Množstvo pevných častíc, ktoré sa dostanú do ovzdušia, výrazne znižuje filter pevných častíc.
V minulosti sa filter montoval do v tomto ohľade špinavších naftových áut, v súčasnosti sa už bežne montuje aj do benzínových vozidiel. Výsledkom je výrazné zníženie vylučovania pevných častí do ovzdušia cez výfuk. Autá však stále ostávajú veľkým producentom pevných častíc, ukázali to testy spoločnosti Emissions Analytics. Pevné častice totiž autá uvoľňujú do prostredia aj pri brzdení, pri opotrebovaní pneumatík, ale aj vírením prachu na cestách. Množstvo takto vypustených pevných častíc závisí aj od kvality ciest.
Hoci sa na prvý pohľad problém s pevnými časticami zdal z veľkej miery vyriešený, nie je tomu tak. Nové vozidlá dnes cez výfuk vypúšťajú v priemere iba 4,5 miligramu (zdôrazňujeme slovo miligramu) pevných častíc na kilometer. Pneumatiky sú zodpovedné za vypustenie ďalších 5,8 g (zdôrazňujeme slovo gramu) pevných častí na kilometer.
V praxi to znamená, že opotrebovanie pneumatík má za následok viac ako 1000-násobné uvoľňovanie pevných častíc do ovzdušia v porovnaní s tým, čo vychádza z výfukov nových áut. Údaje vychádzajú z testovania bežného rodinného hatchbacku, jazdiaceho na nových a správne nafúkaných pneumatikách. Negatívny vplyv na emisie pevných častíc má aj veľký podiel SUV, navyše v tomto ohľade nepomáhajú ani elektromobily, ktoré sú vďaka batériám výrazne ťažšie. Spoločnosť Emissions Analytics chce týmto testom poukázať aj na prehliadané problémy vozidiel v oblasti emisií.