Autosuv.sk

Ostatné

Ostrý Hyundai Veloster N dostal novú prevodovku. Dočkáme sa aj v Európe?

Samotného Velosteru N sa v Európe takmer s istotou nedočkáme, novej prevodovky prispôsobenej pre jazdu na pretekársky okruh však pravdepodobne áno.
Ostrý Hyundai Veloster N dostal novú prevodovku. Dočkáme sa aj v Európe?

Hyundai Veloster N sa u nás síce nepredáva, ale aj tak ide z pohľadu európskeho zákazníka o dôležitý model. U nás sa totiž predávajú dva modely s rovnakou technikou - Hyundai i30 N a Hyundai i30 Fastback N. Oba vynikajú zábavou za volantom a ich test sme si naozaj užili. Veloster N, ktorý bol predstavený v roku 2018, teraz prešiel modernizáciou a ukazuje nám, aké novoty nás v blízkej budúcnosti čakajú v prípade európskych "N" modelov. Začnime tou menej podstatnou novinkou, teda novými škrupinovými sedadlami. Oproti štandardným sedadlám sú o 2 kg ľahšie, a aj tenšie. Nové príplatkové sedadlá sú určené hlavne pre jazdcov, ktorí radi zavítajú s ostrým Velosterom na pretekársky okruh. Zabalené sú do Alcantary a na prvý pohľad zaujmú športovým tvarom ako aj podsvieteným "N" logom tesne pod hlavovou opierkou. 

Foto: Hyundai

Hlavnou novinkou pre Veloster N je nová 8-stupňová dvojspojková prevodovka. V tomto prípade stavil Hyundai na mokrú spojku, mazanú olejom pre zníženie trenia a zlepšenie chladenia. Prevodovka N DCT dostala niekoľko nových funkcií, prvá má názov N Grin Shift (grin od anglického úškľabok, ceriť sa...). Šofér má byť totiž pri radení vysmiaty. Funkcia N Grin Shift umožňuje overboost turba, čiže krátkodobé prekročenie plniaceho tlaku. Výsledkom je na 20 sekúnd zvýšený krútiaci moment motora o 7 % z 352 Nm na 377 Nm, výsledkom má byť úsmev na tvári vodiča. 

Ďalšou funkciou je N Power Shift. Aktivuje sa, ak vodič šliapne na plynový pedál aspoň na 90 %. Prevodovka potlačí zníženie krútiaceho momentu preradeniami na vyšší stupeň, aby preniesla maximun sily na kolesá. Šofér podľa Hyundaiu lepšie precíti dynamiku jazdy pri preraďovaní, zrejme sa teda dočkáme menších "kopancov" pri preraďovaní pod plným plynom.

Na pretekárskej trati potom možno využiť funkciu N Track Sense Shift. Jazdec sa vďaka nej aspoň trochu môže priblížiť k profesionálom. Riadiaca jednotka totiž neustále vyhodnocuje podmienky na trati a tomu prispôsobuje výber prevodového stupňa, aj načasovanie preradenia pre maximálny výkon. V praxi môže napríklad na mokrej trati radiť vyššie prevodové stupne ako za sucha. Vynovený Veloster N bol vyvinutý v Kórei, otestovaný v testovacom centre automobilky v Nürburgringu. Na cesty na domácom trhu sa Veloser N dostane ešte tento mesiac. Pre nás otázkou ostáva, kedy rovnakými inováciami prejdú modely i30 N a i30 Fastback N.

Tagy

Pokračovať v čítaní