Autosuv.sk

Ostatné

Plán zakázať diesel v Stuttgarte dvíha vlnu nepokoja

Už od roku 2019 by mali byť ulice Stuttgartu beznaftové. Nápad sa však mnohým nepáči. Krajina vraj utrpí sociálne aj hospodársky.
Plán zakázať diesel v Stuttgarte dvíha vlnu nepokoja

Už od roku 2019 by mali byť ulice Stuttgartu beznaftové. Nápad sa však mnohým nepáči. Krajina vraj utrpí sociálne aj hospodársky.

Nemecké mesto Stuttgart je hlavným mestom automobilky Porsche. Jedno z epicentier motorizmu však od budúceho roka čaká tvrdá rana. Rozhodnutie spolkového súdu v Lipsku votiž vo februári povolilo znižovanie emisií tým, že úrady jednoducho zakážu vstup naftovým autám. Po Hamburgu tak čaká tento radikálny krok aj ďalšie mesto.

Podľa vyjadrení ministerského predsedu, Winfrieda Kretschmanna (strana zelených), od začiatku roku 2019 budú mať naftové vozidlá normy Euro 4 a nižšej do mesta vstup zakázaný. Obmedzenie sa bude týkať áut s vekom približne osem a viac rokov. Tento krok je súčasťou Environmentálneho balíka, ktorý plánuje krajinská vláda presadiť ešte do prázdnin.

Obmedzenia na prečistenie mesta od nebezpečných oxidov dusíka, jemných častíc a iných nebezpečných prvkov vzbudil vlnu kritiky. Zatiaľ nie sú presne uvedené lokality, ktorých sa bude zákaz týkať, zdá sa však, že bude oveľa radikálnejší ako v Hamburgu. Tam sú zatiaľ obmedzené len približne dve ulice. Tu je pravdepodobnou alternatívou aj celoplošný zákaz.

Obvodný šéf kresťanských demokratov Kaufmann vyhlásil, že podľa ich názoru sa dá zákazom vozidiel vyhnúť. Obmedzenia vjazdu do mesta totiž vyvolajú dopravný chaos, uškodia ekonomike a sú nesociálne. "Ide často o ľudí, ktorí si novšie auto jednoducho nemôžu dovoliť. Priali by sme si iné riešenie ako dopravné blokády," povedal Kaufmann. Ďalej hovorí, že mesto Stuttgart je už teraz na dobrej ceste v znižovaní znečistenia.

Problematickým faktorom môže byť aj rozmiestnenie snímačov znečistenia, ktoré môžu odosielať mylné výsledky. Špeciálne niektoré z nich sa vraj často zanášajú peľom, a tak skresľujú dáta o čistote vzduchu.

Ako ďalší dôvod uvádza pokrivenie trhu. Zákaz naftových motorov takéhoto rozsahu má vraj potenciál položiť priemysel na lopatky. Stavebníci a iné firmy využívajúce ťažké stroje by boli buď absolútne zničené, alebo by sa ich produkcia musela predražiť.

Environmentalisti majú na problém úplne opačný názor. Podľa slov Jürgena Rescha, predstaviteľa organizácie DUH (Deutsche Umwelthilfe), je už teraz neskoro. Zákazy by vraj ideálne mali prísť už v septembri a týkať sa aj emisnej normy Euro 5. "Považujem to za skutočne hanebné, že vláda prejavila ochotu podnikať kroky pre čistejší vzduch až po rozhodnutiach súdu a našom tlaku," dodáva Resch.

Proti sebe tak stoja dva tábory a vláda sa musí rozhodnúť, či ešte prihliadne na pripomienky jednej alebo druhej strany. So zákazom však môžeme rátať určite.

zdroj: heise.de

Tagy

Pokračovať v čítaní