Autosuv.sk

Ostatné

Polestar ukázal uhlíkovú stopu elektromobilu Polestar 4

Údaje ukazujú uhlíkový sumár od ťažby materiálov, cez ich prepravu, výrobu vozidla, jeho prevádzku a následnú recykláciu.
Polestar ukázal uhlíkovú stopu elektromobilu Polestar 4

Znižovanie emisií je dnes jednou z hlavných tém automobilového priemyslu a debata sa vedie nielen o emisiách, ktoré vzniknú pri prevádzke vozidla, ale aj pri jeho výrobe a neskôr recyklácii na konci života.

"Pod sukňu" si nechala nazrieť značka Polestar a zverejnila uhlíkovú stopu svojho modelu Polestar 4. Údaje v grafe zahŕňajú uhlíkovú stopu od "kolísky po bránu". Teda získavanie materiálov, ich preprava a výroba kompletného vozidla. Nie je v ňom zahrnutá preprava vozidla, následná prevádzka a recyklácia.

V grafe sú uvedené uhlíkové stopy troch rôznych verzií Polestaru 4 s rôznym výkonom a dojazdom.

Ak k tomu pridáme prevádzku pri využití výlučne zelenej energie a recykláciu, tak hodnoty mierne stúpnu na 23 t, 22 t a 21 t. V prípade, že na nabíjanie batérií sa počas životnosti (200 000 km) bude využívať súčasný európsky energetický mix, tak tieto hodnoty stúpnu na 29 t, 27 t, a 26 t CO2.

Tieto údaje sú asi pre väčšinu nič nehovoriace. Pokrok môžeme vidieť, keď uhlíkovú stopu porovnáme so starším modelom Polestar 2. Pokles o približne 4 t nie je zanedbateľný, navyše treba brať do úvahy, že Polestar 4 je väčšie auto.

Polestar aj so svojou sesterskou značkou Volvo už dlhšie zverejňujú údaje o uhlíkovej stope, a tak vieme porovnať nový elektrický model Polestar 4 s modelom XC40 so spaľovacím motorom a s elektromobilom XC40 Recharge.

Graf nižšie ukazuje uhlíkovú stopu benzínovej verzie s hodnotou až 58 t CO2 a v ďalších stĺpcoch je uvedená uhlíková stopa elektrickej verzie pri využití rôznych zdrojov energie. Graf vznikol v roku 2020 a zohľadňoval vtedajší energetický mix a rovnako počíta so životnosťou vozidla 200 000 km.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní