Prvý elektromobil luxusnej športovej značky založil nový míľnik automobilového priemyslu. Nejde totiž iba o samotné auto, ktoré je výnimočné. Prečítajte si, čo o novom Taycane vieme.
"Nevstupujeme len do segmentu elektromobilov, vstupujeme do úplne novej éry automobilizmu." Asi takto Porsche v skratke opisuje najnovší krok spoločnosti, v rámci ktorého predstavila svoj prvý elektromobil s názvom Taycan. Na cestách ho budeme môcť vidieť už budúci rok. Aké vlastne toto Porsche je?
Postaviť sériovo vyrábané auto s výkonom takmer 450 kW a čisto elektrickým pohonom nie je jednoduché a ani lacné. Takto silný elektromobil je v dnešnej dobe výnimkou, a preto veľkou výzvou pre konštruktérov. Z koncernu nemeckých áut mal viac zatiaľ iba elektrický model I.D. R od Volkswagenu a elektrický koncept PB18 od Audi. Ani jedno auto však nie je vyrábané sériovo.
Názov vozidla pochádza z Orientu a v preklade znamená "živý, mladý kôň." Automobilka tak na viacerých úrovniach metaforicky odkazuje nielen na svoje logo, ale aj na ešte stále mladý segment elektromobilov.
Z vonkajšieho dizajnu Taycan pripomína Mission E, štúdiu spred troch rokov. Tá je absolútne minimalistická. Mnohé automobilky sa v elektromobiloch snažia zachovať pocit mohutnosti a športovosti obrími falošnými prieduchmi, ktoré vďaka novému pohonu už dávno nie sú potrebné. Taycan je ako projektil. Čisté línie a dva malé prieduchy pri kolesách spĺňajúce skutočne iba praktické účely. Zadný jednoliaty svetelný pás je pri nových luxusných automobiloch z Nemecka už štandardným dizajnovým prvkom.
To všetko v náznakoch ukazuje upútavka, ktorú Porsche zverejnilo ešte pred prázdninami. Ak by sa štúdiou Mission E automobilka inšpirovala aj v interiéri, vznikne kabína plná priestoru. Vďaka absencií prevodovky vzniká v stredovom tuneli množstvo miesta napríklad aj pre odkladací priestor. Praktickosť ale nie je hlavnou devízou nemeckého luxusného športového auta. Môžeme očakávať skôr high tech hračky, tablety, dotykové plochy a podobne.
Výkon už poznáme, exteriér vieme veľmi presne odhadnúť a o interiéri máme tušenie. S maximálnou rýchlosťou však Porsche až tak neohúri. Z technického hľadiska môže ísť nový Taycan najviac 250 km/h. Konštruktéri vravia, že ak by sa totiž dosahovali vyššie rýchlosti, auto by sa nedokázalo účinne chladiť a batérie by neposkytovali uspokojivý dojazd. Ak si však zoberieme akceleráciu ako hlavnú devízu elektromobilov, snáď aj tak vysoká maximálna rýchlosť nikoho nepohorší.
To bol Taycan. Nie až tak bežný elektromobil, no stále len auto. Porsche však spolu s novým modelom zachádza oveľa ďalej. Priemysel 4.0 prináša revolúciu v technológiách, ktoré dodnes boli považované za najvyspelejšie. Stroje začínajú medzi sebou komunikovať a človek sa pomaly presúva z montážnych liniek do riadiacich stredísk.
Pri príležitosti nástupu nového modelu investovala automobilka 6 miliárd eur do vytvorenia nového systému výroby. Viac ako 1200 pracovných miest a nový prístup k výrobe sú kľúčovými pre vznik Taycanu. Auto sa už nevyrába "na páse." Nové stroje, ktoré medzi sebou komunikujú, dovoľujú uskutočňovať viacero montážnych krokov na jednom mieste. Okrem zmeny v systéme výroby bude celá produkcia bezemisná a bez dopadu na životné prostredie. Do roku 2025 plánuje Porsche elektrifikovať polovicu vozidiel, ktoré opustia výrobné haly.