Spoznali sme finalistov auta roka 2024. Až 59 porotcov z 22 európskych krajín vybralo spomedzi 28 modelov sedem finalistov. Európske auto roka spoznáme po rokoch opäť v rámci autosalónu v Ženeve, ktorý sa vracia na mapu najdôležitejších autosalónov sveta.
Sedem finalistov vám predstavíme v abecednom poradí.
BMW radu 5
BMW radu 5 prišlo so spaľovacími motormi, ale aj ako elektrická verzia i5. Ak zabudneme na novú techniku, tak najväčším medzigeneračným rozdielom je veľkosť vozidla. BMW 5 je teraz o 10 cm dlhšie a o 3 cm širšie.
Paleta motorizácii je široká a okrem naftových a benzínových jednotiek s mild hybridnou technikou sa pod kapotu dostanú aj dve plug in hybridné jednotky. Ponuku doplnia hneď dve čisto elektrické motorizácie.
BYD Seal
Čínsky výrobca ponúka v Európe veľký elektrický sedan Seal s výkonom 230 kW. K dispozícii je aj výkonnejšia verzia (390 kW) s pohonom všetkých kolies. Na jedno nabitie prejde podľa WLTP 520 až 570 km.
Kia EV9
Hľadáte veľké elektrické auto pre 7 pasažierov a nechcete van? Odpoveďou by mohla byť Kia EV9 vhodná pre veľké rodiny s dostatkom prostriedkov. Uvidíme, ako sa kórejský model popasuje tento rok s konkurenciou. Menší súrodenec Kia EV6 to v minulom roku zvládol na výbornú a stal sa autom roka.
Peugeot E-3008
Na trh príde v priebehu krátkeho času elektrická verzia novej generácie Peugeotu 3008. Modely so spaľovacím motorom budú nasledovať neskôr. Elektromobil môže využívať batérie s rôznou kapacitou a o jeho pohon sa stará jeden alebo dva elektromotory v závislosti od verzie. Dojazd vozidla sa v závislosti od technických parametrov pohybuje od 525 do 700 km.
Renault Scénic
V súvislosti so svojím novým modelom zdôrazňuje Renault najmä rodinné zameranie a veľký vnútorný priestor. Veľkosťou sa Scénic zaraďuje nad Mégane a tiež sa spoľahne na elektrický pohon. Opäť na cestách uvidíme verzie s rôznou kapacitou batérií a s rôznym výkonom. Dojazd sa pohybuje v rozmedzí 420 až 610 km.
Toyota C-HR
V prípade Toyoty C-HR sme zvyknutí na výrazný dizajn a platí to aj v prípade druhej generácie, ktorá dostala dvojfarebnú karosériu.
O pohon vozidla sa postarajú výlučne elektrifikované jednotky. Okrem hybridov so štvorvalcovými motormi s objemom 1,8 a 2,0 l bude k dispozícii aj plug in hybrid so spaľovacím motorom s objemom 2,0 l. V ponuke nechýba ani model s pohonom všetkých kolies.
Volvo EX30
Dominanciu elektromobilov medzi finalistami potvrdzuje aj Volvo s modelom EX30. Volvo EX30 prichádza s dvoma typmi akumulátora. Pre vozidlo tráviace väčšinu času v meste je určená LFP batéria, ktorá využíva lítium-železo-fosfátovú chémiu. Je menej náročná na zdroje pri výrobe a cenovo dostupnejšia. Vďaka kapacite 49 kWh ponúkne dojazd 320 km.
Druhou alternatívou je NMC batéria, ktorá obsahuje lítium, nikel, mangán a kobalt. Batéria má kapacitu 64 kWh a poskytne dojazd 480 km. V oboch prípadoch sa stará o pohon elektromotor, poháňajúci zadné kolesá s výkonom 200 kW.