Vývoj nového modelu je proces, ktorý zahŕňa roky úsilia dizajnérov a konštruktérov. Táto práca musí prebiehať absolútne v tajnosti až do dňa predstavenia novinky. Iba niekoľko dní pred svetovou premiérou je nový Seat Leon ukázaný s kamuflážou, inšpirovanou výtvarnou modernou a mestom Barcelona.
Od kubizmu k moderne. Technika kamufláže má pôvod vo vojenskej taktike, používanej na lodiach počas prvej svetovej vojny, takzvanej mýliacej kamufláži. Tvoril ju náter s čierno-bielym geometrickým vzorom, ktorý skresľoval obrysy plavidla, aby mýlil nepriateľa. „Traduje sa, že výtvarníci, ktorí navrhovali vzor kamufláže, sa inšpirovali kubistickými obrazmi. Je to rovnaký princíp, ako sa používa na maskovanie automobilov,“ hovorí Edgar Aneas, expert na kamufláže vozidiel.
Socha na kolesách. V tomto prípade inšpirácia pochádza od techniky lámaných keramických obkladačiek (v katalánčine „trencadís“) a využívajú ju dizajnéri oddelenia Color&Trim. „Nový Seat Leon má výraznú osobnosť a je ťažké ho maskovať, pretože je to socha na kolesách, ktorá vyjadruje emocionálnu povahu značky. Leon sa zrodil tu, a pretože má špeciálny vzťah k Barcelone, hľadali sme inšpiráciu v tomto meste,“ vysvetľuje Jordi Font, šéf vývoja Color&Trim značky Seat.
Seat Leon maskovanie (9 obrázkov v galérii)
Od čiernej a bielej po všetky farby. Úloha vyhnúť sa zaužívanému dizajnu, motivovala dizajnérov oddelenia Color&Trim realizovať rozličné predbežné testy. Doteraz používaný vzor na maskovacích fóliách bol vždy čierno-biely. Každá značka má svoj vzor, a niektorá ho dokonca má patentovaný. „Bolo to po prvý raz, čo sme nepoužili konvenčnú kamufláž. Bola to veľká výzva, pretože úlohou bolo deformovať tvar automobilu. Pracovali sme na niekoľkých verziách, ktoré zakrývali línie, no chceli sme súčasne vyslať jasné posolstvo – sme z Barcelony, sme stredomorskí a sme farební. Chceli sme dať našej skulptúre výraz,“ hovorí Jordi Font.
Dizajn tvarovaný pri teplote 45 stupňov. Kamufláž nemá iba estetickú funkciu, ale musí aj odolávať extrémnym poveternostným podmienkam a namáhaniu počas jazdy. Použitý materiál je špeciálny liaty vinyl, ktorý odoláva týmto podmienkam. „Kamuflované autá sa dajú testovať v rozličných poveternostných podmienkach, pri teplotách pod nulou, v daždi, v púštnych horúčavách a môžu byť dlhú dobu vystavené vplyvom počasia. Tento vinyl je veľmi odolný materiál a má špeciálne vlastnosti, zabraňujúce jeho šúpaniu a opotrebovaniu,“ hovorí Edgar Aneas.
Na tento model sa spotrebovalo 20 štvorcových metrov vinylu. Oblasť okien a svetiel vozidla má mikroperforáciu, ktorá umožňuje prestup svetla a výhľad z kabíny vozidla von ale nie opačným smerom. Vinyl, používaný na kamufláž, sa naťahuje na karosériu pri teplote 45 stupňov Celzia, aby presne obopínal tvary vozidla.
Rozbitie skutočného tvaru. Na dokonalé zamaskovanie vozidla je potrebné najprv vyhodnotiť jeho najreprezentatívnejšie prvky a podľa nich navrhnúť zmeny. Čím je kamufláž chaotickejšia, tým viac skrýva skutočnosť, preto je potrebné čo najviac rozbiť línie a tvary. Najkomplikovanejšími oblasťami, ktoré majú byť pokryté vinylom, sú vonkajšie spätné zrkadlá a diely s krivkami a spojlermi. A ktorý je najdôležitejší prvok z hľadiska kamufláže? „Predné svetlomety, tvar zadných svetiel, bočné hrany na karosérii... To sú modelované prvky nášho automobilu, naša DNA,“ uzatvára Jordi Font. Finálne dielo bude predstavené 28. januára, už bez zamaskovaného exteriéru.